social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    میکروسوئیچ موجود در ماوس

    میکروسوئیچ ها یکی از قطعات مهم و ضروری در انواع مختلفی از لوازم و قطعات الکترونیکی نظیر کیبورد، ماوس، مادر بورد و بسیاری تجهیزات دیگر می باشند که استفاده گسترده ای در صنایع و تولید لوازم الکترونیکی پرکاربرد زیادی دارند. میکروسوئیچ  ها به  زبان ساده به کلید های کوچکی اطلاق می شود که با کمترین فشار مکانیکی فعال شده و تحریک می شوند. برای تحریک شدن این میکروسوئیچ ها به اعمال فشار چندان زیادی نیاز نیست، اما محرک باید از یک نقطه مشخص به آن ها نیرو وارد کند تا بتوان عملکرد مورد نظر را در دستگاه مشاهده کرد.

    اهمیت میکرو سوئیچ

    از عواملی که میکروسوئیچ ها را به ابزار آلاتی مفید و پر کاربرد در صنایع الکترونیکی تبدیل کرده است، هزینه مقرون به صرفه آن ها و طول عمر مفیدشان می باشد. در کنار هزینه نسبتا پایینی که میکروسوئیچ ها دارند، کارایی بسیار بالا و عملکردی قابل توجه را به شما عرضه خواهند کرد. طول عمر مفید آن ها بالاتر از یک میلیون چرخه بوده و در نمونه های قوی تر که می توانند برای کارهای سنگین تر به کار روند، تا 10 میلیون چرخه هم می رسد.

    گاهی از میکروسوئیچ ها با نام پلاتین نیز یاد می شود که در شکل های گوناگون و اندازه های مختلف به بازار عرضه می شوند. در میان انواع میکرو سوئیچ های رایج موجود، می توان به میکروسوئیچ کوچک از نوع اهرم دار –که به میکروسوئیچ ماوس نیز معروف است- اشاره کرد که اندازه آن 13 میلی متر بوده و در ساخت شکل های مختلف ماوس های کامپیوتر، پریزهای تایمر دار، بالابر، آسانسور و انواع پروژه های مربوط به علم رباتیک و الکترونیک به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

    تفاوت اصلی میکرو سوئیچ با سایر ابزار های الکترونیکی

    میکروسوئیچ ها تفاوت های بسیاری با سایر ابزارهای کلید زنی موجود در بازار دارند، اما مهم ترین وجه تمایز آن ها این است که در میکروسوئیچ ها، حرکات کوچکی که از طریق فشار محرک بر دکمه تعبیه شده در میکروسویچ اعمال می شود، کنتاکت های الکتریکی موجود در میکروسوئیچ را به میزان بیشتری نسبت به حرکت اولیه محرک جا به جا می کند. همین عامل باعث می شود که کوچکترین اعمال فشار توسط محرک، سرعت بالایی را در دستگاه تولید کرده و تجربه یک کارایی رضایت بخش و منحصر به فرد را برایتان به ارمغان بیاورد.

    یکی دیگر از مزیت ها و علل برتری میکروسوئیچ ها در مقایسه با سایر ابزارهای الکترونیکی مشابه، بهره گیری از پدیده پسماند یا پدیده گیبس (Gibbs phenomenon) می باشد. بر اساس این پدیده برای این که بتوان کنتاکت ها را به حالت اولیه شان بازگرداند، نمی توان از حرکت کوچک محرک در جهتی مخالف جهت پیشین آن استفاده کرد و می بایست حرکت در جهت عکس را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

    به بیانی ساده تر، میکروسوئیچ ها بر خلاف سایر کلید های معمولی که جهت قطع و وصل کردن جریان به کار می روند، یک شاسی به شکل فنری دارند. کارکرد این شاسی فنری به این شکل است که تا وقتی که فشار بر روی آن اعمال شده و نگاه داشته شود، همواره جریان برق را قطع یا وصل نگه خواهد داشت و چنان چه فشار از روی شاسی برداشته شود، بلافاصله به حالت نخستین خود باز خواهد گشت.

    کاربرد میکروسوئیچ ها

    همان طور که پیش از این نیز گفته شد، میکروسوئیچ ها جز ابزارهایی با کاربرد بسیار گسترده در صنایع گوناگون از جمله صنایع الکترونیکی و ساخت قطعات گوناگون می باشند که از میان رایج ترین آن ها می توان به کلیدهای به کار رفته در آسانسورها، انواع دستگاه های سکه ای، به عنوان قفل های درونی یا همان اینترلاک ها در دستگاه های الکتریکی مثل مایکروویو ها، پرینترها و دستگاه های کپی، ساخت لوازم جانبی کامپیوتر مثل کیبورد و ماوس، قطعات سخت افزاری مثل انواع مادر برد و بسیاری وسیله پر کاربرد دیگر اشاره کرد.

    علاوه بر این ها، انواع دیگری از میکرو سوئیچ هم وجود دارد که به طور مستقیم قادر به قطع و وصل کردن جریان لامپ ها، سیم پیچ ها و موتور ها در ابعاد کوچک نیز هستند، اما به طور کلی از جریان نامی برقرار شده در میکرو سوئیچ ها عموما در مدارهای فرمان استفاده می شود. در کنار تجهیزات الکترونیکی که به آن ها اشاره شد، میکروسوئیچ ها همچنین در ساخت اسباب بازی های مختلف، لوازم برقراری ارتباط مثل تلفن، مهندسی نقاط مختلفی از خانه ها، ابزار آلات مکانیکی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی خودرو ها، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات مرتبط با آن ها، لوازم آتش نشانی و غیره نیز جز ملزومات مهم به شمار می روند.

    ویژگی میکروسوئیچ های موجود در ماوس

    به طور معمول میکروسوئیچ ها و بالاخص میکروسوئیچ های به کار رفته در انواع ماوس ها، از سه عدد پایه تشکیل شده اند که یکی از آن ها که با نام پایه ورودی نیز شناخته می شود با حروف COM مشخص گردیده است. از دو پایه باقی مانده، یکی از آن ها با نام NC (normally close) و دیگری با نام NO (normally open) قابل شناسایی می باشند.

    قابلیت انتقال سیگنال در این میکروسوئیچ ها بسیار قوی عمل کرده و کار با آن ها را با سرعت بیشتری همراه می کند. طراحی این میکروسوئیچ ها با توجه مدل مورد نظر شما و مطابق با کاربری مد نظرتان متفاوت خواهد بود. اما در مجموع، کلیه این میکروسوئیچ ها به گونه ای طراحی شده اند که کاملا منطبق با نیازهای شما بوده و به بهترین وجه در ابزار دلخواه شما قابل استفاده باشند. به عنوان مثال، میکروسوئیچ های طراحی شده برای به کار گیری در ماوس ها به گونه ای ساخته شده اند که متناسب با شکل و ساختار ماوس ها، در ابعاد کوچک قابل نصب و استفاده بوده و همزمان به راحت ترین شکل و بالاترین کیفیت بتوان با آن ها کار کرد.

    مشخصه های فنی میکروسوئیچ مناسب برای انواع ماوس کامپیوتر

     داشتن سه پایه شامل ورودی COM در کنار دو پایه NO و NC

     قابل قطع و وصل شدن در دو حالت NO و NC

     قابلیت به کار بردن در اکثر ماوس های کامپیوتر

     تحمل حداکثر جریان 1 آمپر در ولتاژ 125 ولت جریان متناوب یا AC

     بدنه با جنس پلاستیک و عایق جریان برق

     برخورداری از دو حفره بر روی بدنه میکروسوئیچ

     تیغه انتهایی با قابلیت جا به جایی به میزان 6 میلی متر

     ابعاد با ارتفاع 6 میلی متر (با در نظر گرفتن پایه ها)، طول 13 میلی متری و پهنای 7 میلی متر

    انصراف از نظر