social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    شستی های مکانیکی

    شستی‌ها در دو نوع استارت و استاپ و کلید امرجنسی قارچی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.  یکی از موارد استفاده از این شستی‌ها برای تابلوهای برق صنعتی جهت راه‌اندازی موتور یا شستی استارت و قطع کننده یا شستی استوپ است.در واقع شستی یا پوش باتون به عنوان تجهیزات فرمان هستند که تحریک آنها با دست انجام می‌شود شستی‌ها جهت فرمان قطع و وصل مدار به کار برده می شوند.

    معمولاً برای فرمان وصل مدار از رنگ سبز شستی با کنتاکت باز استفاده می‌شود و همچنین برای فرمان قطع مدار از رنگ قرمز و با کنتاکت بسته استفاده می‌شوند. در صورتی که از فرمان قطع و وصل در یک شستی استفاده شود به عنوان شستی استارت استوپ دوبل شناخته می‌شود.

    انواع کلید شستی ها

    • کلیدهای دائمی
    • کلیدهای لحظه ای

    تعریف کلیدهای لحظه ای

    کلیدهای لحظه ای کلیدهایی هستند که در هر حالتی قرار بگیرند وضعیت آن ها تا زمانی که انرژی و نیروی دست بر روی کلید است ثابت باقی می ماند و مدار متصل است.به محض برداشتن دست از روی کلید، کلید مجدداً به حالت اولیه خود بازگشته و مدار قطع می شود بدین معنی که برای عمل کردن کلیدهای لحظه ای نیروی مکانیکی دائم لازم است.

    کلیدهای ساده لحظه کار نیز بر دو نوع می باشند.

    • کلیدهای لحظه ای که در برق ساختمانی کاربرد دارند مانند شستی های زنگ اخبار و…
    • کلیدهای لحظه ای که در برق صنعتی کاربرد دارند مانند شستی STOP و START

    تعریف کلیدهای دائمی

    کلیدهایی که پس از تغییر وضعیت، وضعیت جدید خود را حفظ می نمایند را کلیدهای دستی دائمی می نامند و برای تغییر وضعیت مجدد این نوع کلیدها باید دوباره بصورت دستی تحریک شوند تا مجدداً تغییر حالت دهند .

    این نوع کلیدها دو نوع هستند

    • کلیدهای دائمی که در برق ساختمانی کاربرد دارند مانند کلیدهای تک پل، دو پل تبدیل صلیبی و…
    • کلیدهای دستی دائمی که در برق صنعتی کاربرد دارند مانند کلیدهای اهرمی، یا زبانه غلطکی و…

    جعبه فرمان پوش باتن یا شستی ها

    از جعبه فرمان پوش باتن برای نصب رو کار تجهیزات فرمان دستی و چراغ سیگنال مانند پوش باتن، شستی های قطع اضطراری و … استفاده می شود. انواع شستی های فرمان و چراغ سیگنالی که قطر ۲۲ میلی متر دارند مانند چراغ سیگنال سبز پلاستیکی با (XB5AVB3) و یا امرجنسی کله قارچی پلاستیکی (XB5AS542) می توانند در این جعبه قرار بگیرند.

    جعبه فرمان اشنایدر با طبیعت سازگاری دارد و کاملاً بازیافت می شود . این محصول در رده محصول سبز Premium قرار دارد. جعبه های فرمان اشنایدر الکتریک با توجه به نیاز کاربر در انواع تک دکمه، دو دکمه، سه دکمه و … طراحی و ساخته شده اند. جنس آن از پلی کربنات بوده و رنگ محفظۀ آن خاکستری روشن و رنگ درپوش آن خاکستری تیره است.این محصول کاربردی راحتی دارد و به سادگی قابل مونتاژ است. دمای مناسب برای نصب و نگهداری آن ۴۰- تا ۷۰ درجه سانتیگراد با درجه حفاظت IK03 طبق استاندارد EN 50102 است.

    شستی های مکانیکی

    شستی های مکانیکی در مدل های متنوعی ساخته می شوند و همانند شستی های معمولی روی سطح بیرونی تابلو یا جعبه های استاندارد نصب می شوند. با فشار این شستی دکمه‌ی روی تجهیزات که داخل تابلو برق یا جعبه های استاندارد هستند، توسط سیم یا شفت مستقیم به صورت مکانیکی تحریک می شود. در واقع با استفاده از این شستی نیازی به باز کردن درب تابلو یا جعبه های استاندارد جهت فشردن دکمه‌ی روی تجهیزات نیست.

    انواع شستی ها

    همان طور که گفته شد شستی ها با توجه به عملکرد و کاربرد آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند ،که هر کدام این شستی ها در کار های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. می توان شستی را در تعریف ساده بیان کرد که که شستی یک کلید با مکانیسم سوئیچی ساده ای است ،که برای کنترل کردن یک سیستم یا دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که شستی ها انواع مختلفی دارد جنس ان ها نیز با هم متفاوت می باشد، اما اغلب شستی ها از پلاستیک یا فلز تولید می شود و همچنین طراحی و تولید شستی ها باید به گونه ای باشد ،که در برابر استفاده و فشار ناشی از دست مقاومت کافی را داشته باشند. شکل ساختاری شستی ها  شکل های هندسی مربع یا دایره می باشد. شما می توانید برای درک بهتر این مطالب به زنگ درب خونه توجه نمایید در ادامه به انواع شستی ها می پردازیم .

    کلید های هشدار

    کلید شستی استارت:

    این کلید پس از فشار دادن باعث شده ،تا کنتاکت قطع وصل گردد و عمل کند کلید استارت به گونه ای است که زمانی که آن را فشار می دهیم بسته می شود و در حالت عادی این کلید باز می باشد. همچنین مواقعی که فشار را از روی کلید برمی داریم کنتاکت دوباره باز می شود این عمل بخاطر وجود یک فنر در داخل کلید شستی می باشد، که این فنر باعث شده کلید به حالت اولیه باز گردد . کلید های استارت معمولا دارای رنگ سبز و مشکی می باشند.

    کلید شستی استپ:

    کلید شستی استپ دقیقا مقابل کلید استارت قرار دارد و بدین گونه است که پس از تحریک یا فشار دادن کلید کنتاکت وصل را قطع می کند و این کلید در حالت عادی بسته می باشد و زمانی که آن را فشار می دهیم به صورت یک لحظه باز می شود به همین منظور زمانی که دست خود را از روی کلید استپ بردارید کنتاکت بسته می گردد . این ویژگی به دلیل همان فنری است که درون کلید قرار دارد.

    کلید شستی استارت – استپ:

    کلید شستی استارت – استپ ، یک نوع کلید ترکیبی از شستی ها می باشد که این نوع کلید دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام از انواع دارای کاربرد مختلفی نیز می باشد . در این نوع از کلید ها از اعداد دو رقمی استفاده می شود که هر کدام از این اعداد تیغه های باز و بسته را نشان می دهند. انواع این کلید ها اعم از : اعم از فشاری، قارچی، سلکتور سوئیچ و … می باشد .

    جمع بندی

    همان طور که در این مقاله گفتیم شستی ها انواع مختلفی دارند که نسبت به استفاده آن ها در قسمت های متفاوتی به کاربرده می شوند. این شستی ها معمولا به دو شکل استپ و استارت می باشد یکی ازمعرفی شستی ها که مورداستقبال زیادی قرار گرفته است ، شستی مکانیکی می باشد.

    شستی های مکانیکی را در اطراف خود زیاد دیده اید ، این نوع شستی ها تجهیزات فرمان هستند که به وسیله دست تحریک آن ها انجام می شود و پس از رها کردن دست کلید به حالت اولیه بر می گردد و در همان زمان فشار دادن شستی با دست جریان برقرار می گردد. برای درک بهتر این شستی ها می توانید به کلید های شستی زنگ های درب منازل مسکونی یا اداری می باشد دقت نمایید. می تواند برای اطلاعات بیشتر در مورد شستی مکانیکی می توانید به سایت آژند برق مراجعه نمایید.

    انصراف از نظر