social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    لیمیت سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

    همانطور که می دانید لیمیت سوئیچ‌ها برای کنترل ماشین آلات به عنوان بخشی از سیستم کنترل، به عنوان یک قفل ایمنی و یا برای شمارش اشیاء عبوری از یک نقطه  کاربرد دارد. لیمیت سوئیچ یک دستگاه الکترومکانیکی می باشد که شامل یک عملگر مکانیکی بوده که به مجموعه ‌ای از کنتاکت‌ها اتصال دارد.

    لیمیت سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

    نکته ای که وجود دارد و آن را باید بدانید این است که نام دیگر لیمیت سوئیچ کلید حد است که  به لاتین میشود (Limit Switch). کلید حد و یا لیمیت سوئیچ در واقع قطعه ای از تجهیزات الکترومکانیکی است. برخی از افراد در مورد نحوه عملکرد کلید حد پرسیده اند و میخواهند بدانند که چگونه کار می کند؟

    کلید حد از قطعات مکانیکی که دارای یک ماده و یا شی است شروع به کار می کند. در این میان میکروسوئیچ هایی وجود دارند که به وسیله آن میتوانند عملکرد های زیر را به انجام رساند:

    • کنترل حد
    • کنترل حالت
    • نمایش وضعیت
    • شمارش قطعه و...

    حال شاید در ذهنتان سوال مطرح شود که منظور از میکروسویچ ها چیست؟

    در واقع میکروسویچ ها همان لیمیت سویچ ها هستند اما با کمی تفاوت این که،  میکروسویچ ها دارای ابعاد بسیاری کوچکی هستند ولی عملکردشان مانند یکدیگر است. لیمیت سوئیچ  (Limit Switch) سنسور الکترومغناطیسی است که به یک مجموعه از کنتاکت ها (تیغه ها) متصل شده است و با استفاده از قطعات مکانیکی با حضور یک ماده یا شی‌ء شروع به فعالیت می‌کند.

    برای کنترل حد، حالت، نمایش وضعیت، شمارش قطعه،  برای محدود کردن حرکت متحرک ها، تعویض جهت دوران یک متحرک،  تشخیص حضور و عدم حضور (عبور)یک جسم، برای کنترل ماشین آلات به عنوان بخشی از سیستم کنترل، به عنوان یک قفل ایمنی و یا برای شمارش اشیاء عبوری از یک نقطه و کنترل موقعیت، مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی دسته متحرک به این محصول برخورد می کند کنتاکتی را قطع می نماید. کنتاکت مذبور خود عامل فرمانی است برای ماشینی که هدف کنترل آن است.

    ریشه این کلمه مربوط به اولین هدف آن برای طراحی و ساخت آن دارد، چرا که بار اول از لیمیت سوئیچ با هدف محدود کردن حرکت شی ء استفاده شد، به خاطر همین لیمیت سوئیچ، به معنی "کلید محدود کننده" شناخته شد. لیمیت سوئیچ یک دستگاه الکترومکانیکی است که شامل یک عملگر مکانیکی است و به مجموعه‌ای از کنتاکت‌ها متصل.  به ليميت سوئیچ‌هایی که در اندازه های کوچک ساخته می‌شوند ميکروسوئيچ گفته می‌شود.

    انواع لیمیت سویئچ ها برای کنترل حد، کنترل حالت، نمایش وضعیت، شمارش قطعه و موارد دیگر کاربرد دارد. لیمیت سوئیچ‌ها در تنظیمات صنعتی امکان تشخیص حضور و نزدیکی یا عدم وجود یک ماده یا شی‌ء را دارند. سوئیچ میکرو محدود یا میکرو سوئیچ نوع دیگری از سوئیچ حد مجاز است که معمولاً در مدارهای کنترل یافت می شود.

    این سوئیچ ها بسیار کوچکتر از همتایان استاندارد خود هستند و به آنها امکان نصب در فضاهای باریک یا گرفتگی را می دهند که به طور عادی از سوئیچ های دیگر غیرقابل دسترسی خواهند بود. سوئیچ های میکرو معمولاً دارای یک پیستون فعال هستند که فقط باید مسافت کمی را طی کنند تا دنباله تماس را تحریک کنند. پیست محرک اغلب در بالای سوئیچ میکرو یافت می شود و قبل از فعال شدن باید مقدار از پیش تعیین شده را فشار دهید.

    درجه کوچکی از حرکت به دلیل مکانیسم بارگذاری بهار که باعث می شود مخاطبین متحرک بین موقعیت های متناوب قرار گیرند ، می توانند موقعیت تماس را تغییر دهند. میکرو سوئیچ ها می توانند با طیف وسیعی از بازوهای فعال کننده مختلف طراحی شوند، تقریباً مانند سوئیچ های محدود به میکرو ، سوئیچ های میکرو subminiature برای استفاده در برنامه هایی که نیاز به طرح های جمع و جور و در دسترس بودن فضای محدود دارند ، در نظر گرفته شده اند.

    آنها دارای مکانیزم تماس با مکانیزم بارگذاری بهار مشابه با میکروسوئیچ ها هستند اما تمایل دارند از نیمی تا یک چهارم اندازه میکرو سوئیچ های معمولی باشند. بسته به مدل خاص ، سوئیچ های زیرمجموعه به دلیل کاهش اندازه خود سوئیچ ها دارای تماس با رده بندی های الکتریکی از حدود ۱ تا ۷ آمپر هستند.

    لیمیت سوئیچ های معمولی دارای دو کنتاکت NO و NC هستند که به آنها Single Pole گفته می شود، انواع دیگر آن دارای ۴ کنتاکت است که به آنها Double Pole می گویند. همچنین کنتاکت لیمیت سوئیچ ها به ولتاژ AC، DC و یا هر دو متصل می شود.

    این تجهیزات در ابتدا به منظور محدود نمودن حرکت اجسام استفاده می شوند و به همین خاطر به کلیدهای محدود کننده یا لیمیت سوئیچ ها معروف شدند.لیمیت سوئیچ ها عموما به تجهیزاتی که در سرعت های نسبتا کم کار می کنند، محدود می شود و باید با هدف تماس مستقیم داشته باشد.

    حال شاید در ذهنتان سوال مطرح شود که منظور از میکروسویچ ها چیست؟

    تاریخچه میکرو سوئیچ ها

    نخستین میکروسوئیچ توسط فردی به نام پیتر مک‌گل در سال ۱۹۳۲ میلادی در فریپورت، ایلینویز اختراع گردید. مک‌گل در آن زمان یکی از کارمندان شرکت باتری‌سازی برگس بود. او در سال ۱۹۳۷ یک شرکت با عنوان میکروسوئیچ بنیان نهاد. از آن زمان تا کنون نام تجاری میکروسوییچ برای اشاره به این نوع از سوئیچ‌ ها شایع گردید و شرکت ‌های زیاد دیگری هم به تولید آن پرداختند.

    امروزه کاربرد میکروسوییچ‌ها بسیار گسترده می باشد، از کاربردهای رایج میکروسوییچ‌ ها می ‌توان به اینترلاک درهای دستگاه مایکروویو، کلیدهای تشخیص طبقه و ایمنی در آسانسورها، دستگاه ‌های سکه‌ای، یا تشخیص جمع‌ شدگی کاغذ در دستگاه‌های کپی اشاره داشت. هرچند میکروسوییچ‌هایی وجود دارند که می‌ت وانند موتورهای کوچک، لامپ‌ ها و سیم‌پیچ‌ها را مستقیم قطع و وصل نموده ولیکن به طور معول  جریان نامی میکروسوییچ‌ ها در حد مدارهای فرمان می باشد.

    انواع لیمیت سوئیچ ها

    همانطور که میدانید، لیمیت سویچ ها هم دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به انواعشان کاربردهای متنوعی نیز دارند. لیمیت سوئیچ‌ها در اندازه‌ها و شکل های مختلف از جمله: فشاری ساده، اهرم دار (lever)، آنتنی و غلطکی (roller plunger) و فنری ساخته می شوند که هر کدام به شکل های مختلف ساخته شده و در زمینه های مختص خود به کار می روند. صرف نظر از انواع یا اندازه لیمیت سوئیچ ها، این دستگاه ها فقط می توانند یک کار فعال سازی یا غیر فعال سازی را انجام دهند.

    ساختمان لیمیت سوئیچ

     قسمت های اصلی لیمیت سوئیچ عبارتند از:

    1. Actuator  عملگر میکروسوئیچ است شیء مورد نظر با آن برخورد می کند
    2. Operating head پوششی است برای مکانیزمی که حرکت عملگر را به حرکت با تغییر در کنتاکت ها تبدیل می کند.
    3. Switch body محل قرار گرفتن کنتاکت های لیمیت سوئیچ است.کنتاکت ها شامل تیغه های بازNO و بسته NC است.

    حالات کاری لیمیت سوئیچ

    Free position در این حالت هیچ نیرویی از طرف شی به قسمت عملگر وارد نمی شود و شرایط نرمال کاری برای لیمیت سوئیچ است.

    Operating position در این حالت از طرف شی به قسمت عملگر لیمیت سوئیچ نیرو وارد شده و شرایط کاری لیمیت سوئیچ است. در این حالت تیغه های باز و بسته لیمیت سوئیچ تغییر وضعیت می دهند.

    اجزای لیمیت سوئیچ

    لیمیت سویچ ها از اجزای بسیار مهمی تشکیل شده اند و با نقص فنی هر کدام از این اجزا دیگر لیمیت سویچ وی ا کلید حد کاربرد نخواهد داشت.

    اجزای تشکیل دهنده لیمیت سویچ عبارت اند از:

    1. سر عامل
    2. بدنه ی سوئیچ
    3. پایانه های برقی

    در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

    -  سر عامل، بخشی از سوئیچ است که با هدف در تماس است. محرک حاوی آن به سر عامل متصل است و حرکت خطی ، عمود یا چرخشی آن توسط محرک برای باز یا  بسته کردن سوئیچ ترجمه می شود.

    - بدنه ی سوئیچ، شامل مکانیزم تماس سوئیچ است و شرایط آن به وسیله ی محرک کنترل می شود.

    -  پایانه های برقی، به کنتاکت های سوئیچ وصل می شوند و به سیم ها این امکان را می دهند تا از طریق پیچ های ترمینال به سوئیچ وصل شوند.

    اجزای لیمیت سوئیچ

    انواع کاربردهای لیمیت سوئیچ

    از آنجایی که لیمیت سوئیچ‌ها از استحکام بالایی برخوردارند و به راحتی قابل نصب بوده و از عملکرد قابل‌ اعتماد در محیط‌های مختلف برخوردارند، کاربردهای مختلفی دارند از جمله:

    - لیمیت سوئیچ ها برای شمارش اقلام یا مواد مورد استفاده قرار می گیرند تا وقتی که به یک محدودیتی رسیده شود، سوئیچ بسته می شود یا باز می شود.

    - ماشین های انتقال و ماشین های ابزار: از کلید‌های حد برای کنترل حرکت ماشین‌آلات استفاده می‌شود. مثلا می‌توان به ماشین‌های برش، نوار‌های نقاله، ماشین‌های تراش خودکار، جرثقیل‌ها و بالابر‌ها اشاره کرد. به‌طور کلی در اکثر ماشین‌هایی که کنترل حرکت ابعادی در آنها مورد ‌نیاز است می‌توان از کلید حد استفاده کرد.

    - لیمیت سوئیچ ها همچنین می توانند به عنوان بخشی از یک سیستم کنترل بزرگ تر مورد استفاده قرار گیرند. وقتی به یک حد مشخصی می رسد، محرک می تواند یک دستگاه را برای جلوگیری از سوء عملکرد یا شرایط اضطراری غیر فعال یا فعال کند.

    - دریل های شعاعی

    - لیمیت سوئیچ ها همچنین می توانند به عنوان قفل ایمنی برای جلوگیری از حرکت قطعات بیشتر هنگام دستیابی به یک نقطه خاص مورد استفاده قرار گیرند.

    -  برای تشخیص موقعیت و حضور و یا عدم حضور یک شیء،  شناسایی رد شدن و پایان مسیر یک جسم.

    - از این سوئیچ ها به عنوان دستگاه های آزمایشی برای مدارهای کنترل استارت مغناطیسی استفاده می شود و به آنها اجازه می دهند عملکرد، موتور را کاهش یا سرعت بخشند. سوئیچ های محدود می توانند به عنوان ابزار کنترل برای عملیات استاندارد یا به عنوان دستگاه های اضطراری در ماشین آلات نصب شوند تا از نقص ماشین آلات جلوگیری شود. بیشتر سوئیچ ها یا مدل های تماس لحظه ای یا تماس با ما هستند.

    مزایای استفاده از لیمیت سوئیچ‌ها

    - این سوئیچ ها قیمت کمی دارند به راحتی قابل نصب هستند و از آنها به آسانی می توان استفاده کرد

    - پوشش بدنه با دوامی دارد و در برابر شرایط محیطی مختلف، از مقاومت بالایی برخوردار است.

    - از لحاظ دقت و تکرار پذیری بسیار دقیق است.

    - تقریبا در هر محیط صنعتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    -تحمل جریان بیشتر نسبت به سایر سنسورها

    - به تجهیزاتی که در سرعت های نسبتا کم کار می کنند، محدود می شود.

    - انرژی الکتریکی کمی مصرف می کند و در برابر نویز الکتریکی مقاوم است.

    - می تواند بارهای چندگانه را کنترل کند.

    - قطعات مکانیکی متحرک از بین می روند.

    - در برابر فرکانس های تداخل رادیویی مقاوم است.

    - جریان نشتی ندارد

    مزایای استفاده از لیمیت سوئیچ‌ها

    معایب استفاده از لیمیت سوئیچ‌ها

    1-عمر کنتاکت ها نسبت به سنسورهای مجاورتی کمتر است.

    2- در همه‌ی کاربردهای صنعتی نمی توان از آنها استفاده کرد.

    3- قسمت‌های مکانیکی متحرک آن زود فرسوده و خراب می شود.

    در هنگام انتخاب لیمیت سوئیچ باید نکات را رعایت کرد:

    1- لیمیت سوئیچ  از چه نوعی (اهرمی، قرقره‌ای، فشاری و...) است.

    2-جنس بدنه لیمیت سوئیچ (فلزی، باکلیک) از چیست؟

    3-شکل ظاهری لیمیت سوئیچ

    نحوه ی کار لیمیت سوئیچ

    لیمیت سوئیچ دارای علامت استاندارد که در کاربردهای صنعتی استفاده می شود، وسیله ای الکترومکانیکی است که از یک محرک مکانیکی متصل به یک سری از تماس های برقی تشکیل شده است. وقتی که یک جسم با محرک تماس فیزیکی پیدا می کند، کنتاکت ها‌ی لیمیت سوئیچ برای قطع یا وصل، باعث تغییر وضعیت در مدار الکتریکی می شوند.. لیمیت سوئیچ‌ها به دلیل استحکام، سهولت نصب و قابلیت اطمینان عملکرد در کاربرد‌ها و محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر سوئیچ های حد مجاز در عملکرد خود مکانیکی است و حاوی تماس های سنگین که  توانایی جابجایی جریان های بالاتر از سنسورهای مجاورت جایگزین را داراست.

    تجهیزات جایگزین لیمیت سوئیچ:


    برای نشان دادن نزدیکی می‌توان از یک قطعه آهنربای نصب شده روی اجزائ متحرک و یک رله مغناطیسی استفاده کرد. سوئیچ‌های مجاورتی با اختلال میدان الکترومغناطیسی، توسط خازن، و یا با حس کردن یک میدان مغناطیسی عمل می‌کنند. با پیشرفت فناوری و ساخت حسگر‌های الکترونیکی، اکنون لیمیت سوئیچ‌ها در بیشتر موارد جای خود را به حسگر مجاورتی (ProximitySwitch) داده‌اند. ولی هنوز هم به علت سادگی، قیمت پائین، راحتی نصب و راه‌اندازی و نیز قابلیت اطمینان از کلید‌های حد الکترو‌مکانیکی استفاده می‌شود.

    نحوه ی کار لیمیت سوئیچ

    ساختار داخلی میکروسوئیچ ها چگونه است؟


    ساختار داخلی: در دهانه ی پوشش پلاستیکی سوئیچ، قسمت های مختلف ساختار داخلی سوئیچ مشاهده می گردد. این یک مونتاژ ساده است که شامل:


    1. اتصال ثابت برای دو موقعیت NC وN O.
     2.یک اتصال متحرک
    3. مونتاژ اتصال متحرک
    4. نوار فلزی کششی بخش خارجی ساختار اتصال متحرک

    انواع لیمیت سوئیچ ها :

    1. لیمیت سوئیچ Global
    2. لیمیت سوئیچ Medium-Duty
    3. لیمیت سوئیچ Heavy-Duty

    لیمیت سوئیچ Global

    این مدل لیمیت سوئیچ بر اساس استاندارد IEC ساخته شده اند و کاربرد جهانی دارند. این سوئیچ‌های الکتریکی یا پلاستیکی با اکچویتورهای مختلف، مشخصات الکتریکی، ترمینال، مدار و آب‌بندی‌های متفاوت قابل سفارش هستند.

    کاربردها

    • ماشین‌های قالب‌ریزی
    • رابط پی‌ال‌سی (PLC)
    • تجهیزات ماشینی
    • آسانسور
    • پله برقی
    • ماشین‌های اسباب‌بازی
    • تجهیزات بسته‌بندی و نساجی
    • صنایع غذا و نوشیدنی
    • درهای صنعتی
    • بالابر
    • تجهیزات مونتاژ الکتریکی

    لیمیت سوئیچ Medium-Duty

    لیمیت سوئیچ Medium-Duty در محفظه فلزی قرار گرفته و آب‌بندی شده‌اند. این لیمیت سوئیچ‌ها با انواع اکچویتورها، مشخصات الکتریکی، ترمینال، مدار و آب‌بندی‌ها قابل سفارش هستند.

    کاربردها

    • تشخیص حضور یا عدم حضور با تماس فیزیکی یک شی
    • کاربردهایی که نیاز به تکرار دقیق و عمر طولانی مدت دارند
    • جرثقیل و بالابرها
    • تجهیزات جابجایی زمینی
    • کندانسور
    • تجهیزات چاپ
    • ماشین‌های کشاورزی
    • سیستم‌های شستشو

    لیمیت سوئیچ Heavy-Duty

    این مدل سوئیچ‌ها از لیمیت سوئیچ‌های اپوکسی و بدنه ریخته‌گری‌شده استفاده می‌کند. این لیمیت سوئیچ‌ها با مدل نصب‌های گوناگون و اکچویتورهای متفاوت امکان سفارش دارند.

    کاربردها

    • شناسایی حضور یا عدم حضور در محیط‌های سختی که تماس فیزیکی با جسم امکان‌پذیر است
    • ماشین‌آلات کشتی و اسکله
    • پنل‌های تولید انرژی
    • ماشین‌آلات جوشکاری
    • ماشین نقاله

    لیمیت سوئیچ Heavy-Duty

    اصطلاحات مربوط به لیمیت سوئیچ ها

    • Pretravel – فاصله یا زاویه ای را نشان می دهد که از طریق آن محرک در سوئیچ حد مجاز باید قبل از سفر مخاطبین سوئیچ حرکت کند.

    • نقطه عملیاتی – موقعیت محرک را هنگام انتقال مخاطبین سوئیچ به موقعیت عملیاتی نشان می دهد

    • Release Point – موقعیت محرک را هنگام بازگشت مخاطبین به حالت اصلی خود نشان می دهد

    • دیفرانسیل – نشان دهنده فاصله یا جابجایی زاویه ای (درجه) بین نقاط عملیاتی و رهاسازی (یعنی بین زمان سفر مخاطبین و تنظیم مجدد)

    • Overtravel – نمایانگر هر حرکت مؤلفه محرک گذشته از نقطه سفر سوئیچ است

    • موقعیت اولیه – موقعیت محرک سوئیچ را نشان می دهد هنگامی که در معرض نیروهای خارجی قرار نگیرد

    • نیروی عملیاتی (گشتاور) – میزان نیروی (یا گشتاور برای حرکت زاویه ای) را که برای تولید حرکت محرک لازم است نشان می دهد.

    • حداقل نیروی برگشتی (گشتاور) – مقدار نیرو (یا گشتاور برای حرکت زاویه ای) را نشان می دهد که برای بازگشت محرک سوئیچ به موقعیت اولیه خود لازم است

    • Total Travel – حداکثر مسافتی که عنصر تحریک کننده قادر به طی چرخه عملیاتی خود باشد

    • تکرار دقت – اندازه گیری از درجه ای است که در آن سوئیچ حد مجاز می تواند ویژگی های خود را در حین انجام عملیات تکراری (پیاپی) تکرار کند.

    لیمیت سوئیچ پیستونی

    در این نوع میکروسوئیچ با فشردن یا کشیدن پیستون متصل به عملگر، سوئیچ عمل می کند. متناسب با نوع کاربرد می تواند از یک غلتک یا فنر نیز برخوردار باشد.

    تجهیزات جایگزین لیمیت سوئیچ:

    با پیشرفت فناوری و ساخت حسگرهای الکترونیکی، اکنون کلیدهای حد در بیشتر موارد جای خود را به  حسگر مجاورتی (proximity sitch) داده‌اند. ولی هنوز هم به علت سادگی، قیمت پائین، راحتی نصب و راه‌اندازی و نیز قابلیت اطمینان از کلیدهای حد الکترومکانیکی استفاده می‌شود.

    محل نصب لیمیت سوئیچ

    لیمیت سوئیچ هرگز نباید در مکان هایی نصب شوند که امکان حرکت نادرست را با حرکات عادی قطعات اپراتور یا دستگاه فراهم کند. آنها باید به صورت سفت و محکم سوار شوند. در صورت امکان مایع نفوذ، سوئیچ باید به صورت رو به پایین نصب شود تا از جاذبه جلوگیری شود که از نشت از طریق مهر و موم روی سر عامل جلوگیری کند. تمام اتصالات مجرا باید محکم مهر و موم شوند.


    کرکره ها انواع مختلفی از درب و پنجره ها هستند که به صورت افقی توسط تعداد زیادی از قطعات و تکه ها و توسط لولا به هم متصل شده اند. این روزها که کل شهر پر از مغازه و فروشگاه ها می باشد و هر مغازه ای که در سطح شهر می بینید نیاز مبرمی به کرکره دارند نه تنها مغازه ها و فروشگاه بلکه خانه ها و انباری ها، شرکت ها، هرجایی که فکرش را بکنید می توان از کرکره ها استفاده کرد درب های کرکره علاوه بر زیبا بودن و داشتن ظاهری خوب و متناسب بدون اینکه از زیبایی بنا و ساختمان بکاهند باعث ایجاد امنیت بیشتر نیز می شود و ایمنی را برای شما به ارمغان می آورد. صرفه جویی در انرژی، اصطحلاک پایین، حداقل تولید صدا در استفاده از این کرکره است.


    کرکره برقی، از جنس آلومینیم ساخته شده است و با موتور کوچک که با باز و بسته شدن در فشار یک دکمه نصب شده است. بسیاری از مکان ها مانند سردر مغازه ها، مراکز تجاری و. مورد استفاده قرار می گیرد و اجزای تشکیل دهنده کرکره برقی ریموت، ریل، کنترل پنل، رول، محفظه، تیغه است. کرکره برقی دارای خواص ضد رنگ، کاهش آلودگی صوتی، کاربری آسان، قابلیت استفاده به صورت دستی، قابلیت شستشو، فضای کمی را اشغال می کند، تعمیرآسان و است که این موارد از ویژگی های کرکره برقی است. نیروی محرک کرکره برقی برق می باشد که توسط انواع موتور ساید و توبلار به حرکت درآمده و در صورت قطع برق به صورت دستی کار می کند.

    شاید دلیل اصلی بسیاری از مردم در نصب کرکره امنیت در محیط زندگی و کار باشد با انتخاب کرکره برقی زندگی و راحتی را به خود ببخشید و بدانیدکرکره برقی باعث کاهش مصرف انرژی می شود. تنظیم کرکره برقی برای حد بالا و پایین به این معنی است که چه فاصله ای را برای باز شدن (حد بالا) در نظر بگیریم که کرکره برقی به سقف برخورد نکند؛ و مناسب ترین فاصله برای حد پایین (بسته شدن) چقدر است. در صورتی که این تنظیمات را بر روی کرکره برقی اعمال نکنیم موجب خراب شدن زود هنگام آن خواهد شد زیرا کرکره یک وسیله برقی است و نمی تواند به خوبی تشخیص دهد که چه زمانی باید از حرکت باز ایستد و این تنظیم را از تنظیمات مهم کرکره برقی می دانند.


    لیمیت سوئیچ کرکره برقی، قطع کن برای تنظیم کردن حد بالا و پایین کرکره است. در موتور های ساید کرکره برقی از لیمیت جهت تراز کردن بالا و پایین درب استفاده میشود که در هنگام بروز مشکل در موتور باید به سراغ بررسی این قطعه نیز رفت. لیمیت سوئیچ ها حداکثر و حداقل دور موتور را تعیین می کنند و کار آن این است که به محض پایین آمدن تمام تیغه ها حرکت موتور متوقف شود؛ و همچنین در هنگام بالا بردن کرکره مانع حرکت بیش از حد موتور شود. چون در غیر این صورت تیغه ها از ریل خارج شده و به دور خودشان می چرخند.

    در نهایت

    کلید یا سوئیچ  وسیله‌ای است که برای قطع جریان در یک مدار طراحی می گردد به عبارتی می توان با یک کلید ، یک مدار الکتریکی را قطع یا وصل نمود. در هر وسیله الکتریکی یا الکترونیکی از حداقل یک سوئیچ برای روشن و خاموش کردن دستگاه بهره برداری می گردد. به طور کلی  کلیدها بخشی از یک سیستم کنترل یا فرمان به شمار می روند که بدون آن‌ها نمی ‌توان به عملکرد کنترلی مطلوب رسید. ساختار داخلی میکروسوئیچ ها شبیه به یک پوش باتن دوبل می باشد که معمولاً یک کنتاک NO (در حالت عادی باز) و یک کنتاکت NC (در حالت عادی بسته) دارند.

    انواع لیمیت سویئچ ها به شکل تماس یا لمسی کار می کنند ،ولی  قطعات مشابه، شبیه سنسورهای مجاورتی القایی یا خازنی یا سنسورهای فوتو الکتریک بدون نیاز به تماس با جسم می توانند عملکردی مشابه میکروسوئیچ ها داشته باشند.

    با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سنسورهای الکترونیکی، اکنون انواع لیمیت سویئچ ها در بیشتر موارد جای خود را به سنسور مجاورتي داده‌اند. اما در حال حاضر هنوز هم به علت سادگی، قیمت پائین، راحتی نصب و راه‌اندازی و نیز قابلیت اطمینان از لیمیت سوئیچ های الکترو‌مکانیکی کار گرفته می شود .لازم به ذکر است می تواند انواع لیمیت سویئچ ها  اعم از مدار لیمیت سویئچ و لیمیت سویئچ اهرمی  را از وب سایت آژند برق تهیه فرمایید.

    نظرات
    15/05/1400 01:15 ب.ظ
    سلام وقتتون بخیر
    میشه بپرسم کاربرد لیمیت سوئیچ چیه؟
    15/05/1400 01:16 ب.ظ
    چه جایگزین مناسبی برای  لیمیت سوئیچ پیشنهاد میدید؟
    15/05/1400 01:36 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    میشه بپرسم کاربرد لیمیت سوئیچ چیه؟
    جواب:
    لیمیت سوئیچ‌ها می‌توانند حضور یا عدم حضور، عبور، موقعیت و پایان حرکت یک شی را تعیین کنند. برای مثال می‌توان به ماشین‌های برش، نوار‌های نقاله، ماشین‌های تراش خودکار، جرثقیل‌ها و بالابر‌ها اشاره کرد. به‌طور کلی در اکثر ماشین‌هایی که کنترل حرکت ابعادی در آن‌ها مورد‌نیاز است می‌توان از لیمیت سوئیچ استفاده کرد.
    لیمیت سوئیچ برای اولین بار به منظور تعریف محدودیت حرکت یک شی مورد قرار استفاده شد از این رو نام آن‌ها را "کلید محدود کننده" گذاشتند.
    15/05/1400 01:36 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    چه جایگزین مناسبی برای  لیمیت سوئیچ پیشنهاد میدید؟
    جواب:
    امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سنسورهای الکترونیکی، اکنون در بیشتر موارد به‌جای لیمیت سوئیچ‌ها از سنسور¬های مجاورتی (Proximity Switch) استفاده می‌شود ولی هنوز هم به دلیل برخی از مزیت‌هایی که لیمیت سوئیچ‌ها نسبت به سنسورهای مجاورتی دارند از آن‌ها استفاده می‌شود.
    23/10/1400 06:05 ب.ظ
    حالات کاری لیمیت سوئیچ چند مدل هستند؟
    23/10/1400 06:06 ب.ظ
    لیمیت سوئیچ خازنی  چیست و چه کاربردی دارند؟
    23/10/1400 06:12 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    حالات کاری لیمیت سوئیچ چند مدل هستند؟
    جواب:

    در شرایط کلی یک لیمیت سوئیچ (میکروسوئیچ) دارای حالات کاری زیر می باشد :
    Free position در این حالت هیچ نیرویی از طرف شی به قسمت عملگر وارد نشده و شرایط نرمال کاری لیمیت سوئیچ می باشد.
    Operating position در این حالت از طرف شی به قسمت عملگر لیمیت سوئیچ نیرو وارد شده و شرایط کاری لیمیت سوئیچ می باشد.در این حالت تیغه های باز و بسته لیمیت سوئیچ تغییر وضعیت می دهند
    23/10/1400 06:12 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    لیمیت سوئیچ خازنی  چیست و چه کاربردی دارند؟
    جواب:
    اصول اندازه گیری و عملکرد: برای اندازه گیری خازن، یک ماده با یک گذردهی ثابت نیاز است. ساخت و ساز قوی و ساده آن به گونه ای است که اجازه اندازه گیری سطح مایعات، مواد جامد گرانول و مواد رسانا و نارسانا را می دهد. دیواره ظرف فلزی و اندازه گیری سنسور به شکل دو الکترود از یک خازن هستند. خاصیت خازنی، همچون افزایش سطح ثابت دی الکتریک تغییر می کند. از لول سوئیچ خازنی برای مانیتور کردن مقادیر حداکثر و حداقل در مخازن استفاده می گردد.
    31/04/1401 07:52 ب.ظ
    لیمیت سوئیچ القایی (Conductive Limit Switches)چیست؟
    31/04/1401 07:52 ب.ظ
    انواع کاربردهای لیمیت سوئیچ چه مواردی هستند؟
    31/04/1401 07:56 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    لیمیت سوئیچ القایی (Conductive Limit Switches)چیست؟
    جواب:
    اصول اندازه گیری و عملکرد: خاصیت رسانایی در یک محیط مایع متفاوت از سایر محیط ها می باشد. زمانی که مایع به حد مجاز تعیین شده ای از ارتفاع و راه اندازی الکترود می رسد، مدار جریان متناوب DC بین دو الکترود یا بین دیوار ظرف و یک الکترود را مسدود می کند. سیگنال سوئیچینگ از افزایش ناگهانی در مصرف فعلی تولید شده است. اسیدها و محلول های حاوی آب، رسانا هستند و به خوبی و با استفاده از پروپ های ساخته شده از مواد مقاوم، قابل شناسایی می باشند.
    31/04/1401 07:56 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    انواع کاربردهای لیمیت سوئیچ چه مواردی هستند؟
    جواب:
    لیمیت سوئیچ‌ها به دلیل استحکام، سهولت در نصب و عملکرد قابل‌اعتماد در محیط‌های مختلف، کاربردهای مختلفی دارند که می‌توان برای مثال به ماشین‌های برش، نوار‌های نقاله، ماشین‌های تراش خودکار، جرثقیل‌ها و بالابر‌ها و به‌طورکلی در اکثر ماشین‌هایی که کنترل حرکت ابعادی در آن‌ها موردنیاز است اشاره کرد.عمدتاً لیمیت سوئیچ‌ها با یک رله کنترلی، یک کنتاکتور و یا به‌عنوان ورودی در یک PLC مورداستفاده قرار می‌گیرد.
    31/05/1401 01:03 ب.ظ
    اصول عملکرد لیمیت سوئیچ چگونه است؟
    31/05/1401 01:04 ب.ظ
    چگونه لیمیت سوئیچ را انتخاب کنم؟
    31/05/1401 01:09 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    اصول عملکرد لیمیت سوئیچ چگونه است؟
    جواب:

    اصول عملکرد لیمیت سوئیچ نسبتا ساده است. و از یک میزبان عملیات مکانیکی صنعتی و تجاری جدایی ناپذیر است. اصلی ترین استفاده آن کم کردن سرعت، توقف، شروع یا افزایش سرعت عملیات است. همچنین می توان لیمیت سوئیچ را با طیف وسیعی از کاربردهای الکترومکانیکی از درب های گاراژ مسکونی تا مدیریت مواد در انبارداری و توزیع یکپارچه کرد.
    31/05/1401 01:09 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    چگونه لیمیت سوئیچ را انتخاب کنم؟
    جواب:

    با توجه به محیط نصب ، حالت محافظت را انتخاب کنید: نوع باز یا نوع محافظ. با توجه به عوامل محیطی مانند درجه حرارت محیط ، لرزش و مقاومت در برابر ضربه و کلاس حفاظت برای انتخاب یک سوئیچ محدود مناسب وجود دارد.
    29/08/1401 01:32 ب.ظ
    کاربردهای لیمیت سوئیچ ها چیست؟
    29/08/1401 01:32 ب.ظ
    لیمیت سوئیچ خازنی (Capacitive Limit Switch) چیست؟
    29/08/1401 01:42 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    کاربردهای لیمیت سوئیچ ها چیست؟
    جواب:
    محدود کردن حرکت، اولین کاربرد لیمیت سوئیچ ها است. این سوئیچ ها برای محدود کردن بازه حرکت اجسام استفاده می شوند. شمارش اقلام، یکی دیگر از کاربردهای این تجهیزات است. سوئیچ بعد از رسیدن تعداد اقلام به یک مقدار از پیش تعیین شده، عمل می کند (بسته یا باز می شود). آشناترین مثال از کاربرد لیمیت سوئیچ، استفاده از آن در تعیین محدوده حرکت درب های اتوماتیک پارکینگ ها است.
    29/08/1401 01:43 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    لیمیت سوئیچ خازنی (Capacitive Limit Switch) چیست؟
    جواب:
    اصول اندازه گیری و عملکرد: برای اندازه گیری خازن، یک ماده با یک گذردهی ثابت نیاز است. ساخت و ساز قوی و ساده آن به گونه ای است که اجازه اندازه گیری سطح مایعات، مواد جامد گرانول و مواد رسانا و نارسانا را می دهد. دیواره ظرف فلزی و اندازه گیری سنسور به شکل دو الکترود از یک خازن هستند. خاصیت خازنی، همچون افزایش سطح ثابت دی الکتریک تغییر می کند. از لول سوئیچ خازنی برای مانیتور کردن مقادیر حداکثر و حداقل در مخازن استفاده می گردد.
    انصراف از نظر