social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    انواع تابلو برق ساختمان

    تابلوهای برق در عصر حاضر یکی از عناصر اصلی واحدهای صنعتی و مسکونی به حساب می آید. در روزگاران قدیم خطرات ناشی از عوامل محيطی و مشکلات ناشی از نصب تجهيزات و پديده‌هايی مانند اتصال کوتاه در تجهيزات الکتريکی وجود داشت، به همین دلیل نیاز به افزایش ايمنی بیش از پیش به چشم می خورد و احساس می شد، بدین ترتیب مهندسین متخصص در این زمینه، تابلو برق را طراحی و به بازار عرضه کردند.

    عوامل دیگری که نیاز به وجود تابلو برق را الزامی می سازد، این که تمامی قسمت‌های برق دار در دسترس اپراتور قرار می‌گرفتند، پس سازندگان و متخصصان می بایست درصد ایمنی را افزایش دهند. از اين رو آنها تابلو برق را به شکل یک محفظه بسته طراحی کردند تا تجهيزات داخل آن غير قابل دسترس باشد و ایمنی افزایش پیدا کند.

    تابلو برق قابی است برای نصب و سیم بندی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی. وظیفه ی اصلی آن حفاظت از مدارها و کنترل و فرمان آنها و مدیریت توزیع برق در ساختمان و تجهیزات برقی است. تابلو ترکیبی است از یک یا چند وسیله ی کلیدی (قطع و وصل) ، اندازه گیری، المان های حفاظتی و همراه با تجهیزات کنترلی همچون: کلیدهای اتوماتیک، کلیدهای مغناطیسی، محافظ جان، رله های کنترلی و نمایشگرها و از تجهیزاتی است که برای کنترل، نیرو رسانی و توزیع انرژی الکتریکی در صنایع برق به کار می رود و از مدارهای برق در برابر اتصال کوتاه، اضافه بار، آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری می کند و راه اندازی و کنترل تجیهزات برقی را آسان تر می سازد.

    در واقع تابلو برق یک کابینت یا صندوقچه یا هر محفظه ی فلزی یا غیر فلزی است که برای تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی کارایی دارد و کلیدها و دستگیره های کنترلی و فیوزها، کلیدهای محافظ جان، چراغ‌های سیگنال و لوازم نمایشگر روی آن نصب است. تابلوهای برق برای جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربران تجهیزات و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می شود.

    نیاز نیست حتماً تابلو را یک فضای بسته فلزی بدانیم، بلکه فضای بسته فلزی، نوعی از تابلو محسوب می شود. وجود تابلو برق‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که علاوه بر ایجاد نظم و ارتباط صحیح میان اجزای یک سیستم برقی، ایمنی را نیز برای افراد مشغول به کار در آن محیط ایجاد می‌کند و کارمندان اداره برق با خیال آسوده به کارهای برق کشی و تعمیرات می پردازند.

    اصولی کلی و استانداردهای مربوط به تابلوهای برق و محفظه های الکتریکی همچون درجه حفاظتی IP و درجه بندی جداسازی محفظه ها و مقابله با عوامل جوی و موارد دیگر در کشورهای عضو کمیسیون الکتروتکنیک بین الملل، استاندارد IEC-60529  برای طبقه بندی درجه ی حفاظت تابلوها در برابر عوامل خارجی (کدهای IP) استفاده می شود.

    تابلو برق ساختمانی چیست؟

    برای نگه داشتن انواع مختلف تجهیزات الکتریکی، کنترلی و محافظتی در تجهیزات برقی ساخنمان از تابلوهای برق ساختمانی استفاده می کنند. به عبارتی دیگر می توان گفت تابلوهای برق یک محفظه یا جعبه هستند که برای تامین امنیت جان افراد و تجهیزات برقی ساختمان به منظور کارکرد بهتر مورد استفاده قرار می گیرند.

    برای مثال یکی از مهم ترین موارد استفاده از تابلوهای برق شناختن خطا و پیشگیری از اتفاق افتادن مسائل خطرناک در این حیطه است. فرض کنید مقدار جریان انتقالی از شبکه ها به طور ناگهانی افزایش می یابد، در این مواقع تابلوهای برق ساختمانی می توانند سریعا خطا و مشکلات را شناسایی کرده و تجهیزات مورد نظر را قطع کنند.

    تابلو برق ساختمانی چیست؟

    چرا از تابلو برق‌ها استفاده می شود؟

    یکی از دلایل اصلی‌ و مهم‌ استفاده از تابلو برق‌ها، محافظت از تجهیزات برق ساختمان در برابر برف و باران و تغییرات آب و هوایی است. همچنین  همانگونه که ذکر شد، با قرار دادن تجهیزات در چنین فضایی احتمال برق‌گرفتگی و خطرهای دیگر به درصد زیادی کاهش پیدا می کند.

    ضریب توان تابلو برق ها از دیگر دلایل استفاده از آنهاست. در واقع فیوزها و قطع کننده ی مدارها می‌توانند از نشتی جریان و نیز عدم توزیع مساوی جریان در بین اجزای مختلف تابلو برق جلوگیری کنند؛ بنابراین وجود چنین وسایلی از اهمیت خاصی برخوردار است.

    به طور کل می توان گفت هدف استفاده از تابلو برق و فراهم ساختن تجهیزات در یک محل: فراهم شدن امکان کنترل و حفاظت مطمئن و دقیق، قابلیت استفاده از سیستم های الکتریکی به هم پیوسته و با هزینه ی کمتر، تعمیر، سرویس و نگهداری آسان و سریع و تأمین ایمنی سیستم و موجودات زنده است.

    اجزاء تشکیل دهنده هر تابلو برق

    لوازم الکتریکی که در تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از کلیه عناصری که در مدار الکتریکی قرار می‌گیرند .

    - کنتاکتور: که در حقیقت وظیفه ی قطع و وصل مدار فرمان از راه دور را بر عهده دارد.

    - بی متال: این قسمت فرمان قطع در اثر عبور جریان زیاد را صادر می‌کند.

    - انواع کلیدها: که وظیفه ی قطع و وصل مدار را بر عهده دارد. کلیدهای غلتکی، سلکتوری و بوش باتون، میکروسوئیچ، فلوتر سوئیچ و غیره از مهم‌ترین انواع کلیدها به شمار می‌رود.

    - انواع رله ها: برای ارسال فرمان قطع یا وصل در اثر عوامل مختلف و خطاهای گوناگون در تابلو برق قرار می‌گیرد. رله ها انواع مختلفی دارند که می‌توان از بین آنها به رله ی کنترل فاز، رله کنترل بار، رله ی زمانی یا تایمر و غیره اشاره نمود.

    - تجهیزات اندازه گیری به منظور محاسه ی پارامترهای متغییر مثل آمپرمتر، ولت متر، وات متر، فرکانس متر و غیره کاربرد دارند.

    - ترانس جریان یا سی تی و ولتاژ یا پی تی نیز برای کاهش یا افزایش جریان یا ولتاژ در تابلو برق وجود دارد.

    - بدنه: هر تابلو برق دارای بدنه است تا تجهیزات را در خود جای دهد.

    - ارتباط ها: هادی‌ها وظیفه ی ارتباط تجهیزات را بر عهده دارند. لازم است بدانید که ارتباط ها توسط سیم، شینه، کابلشو و غیره انجام می‌شود. همچنین لازم به ذکر است کلیه ی فعالیت قسمت‌های وایرینگ و شینه کشی در این دسته قرار می‌گیرند و به دو دسته ارتباط های انعطاف پذیر مثل سیم و کابل و ارتباط های انعطاف ناپذیر مثل شینه‌ها تقسیم می‌شوند.

    مراحل نصب تابلوهای برق ساختمان

    نحوه نصب تابلوهای برق ساختمان یکی از مهمترین سوالات بسیاری از افراد به خصوص تکنسین های برق می باشد. این یکی از مهمترین فعالیت های یک تکنسین برق است. نصب هر تابلو دارای مراحل و روش های خاص خود است و تابلوی ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و نصب روی دیوار نیز قوانین خاص خود را دارد.

    محل نصب تابلو برق یکی از مهمترین مسائلی است که ابتدا باید بررسی کنید. بسیاری از عملکردهای تابلو برق ساختمان به این عامل و محل نصب آن بستگی دارد. پس از بررسی محل نصب تابلوهای برق ساختمان، می توانید تصمیم بگیرید که از پنل های IP با IP یا بدون IP استفاده کنید.

    اکنون باید نوع دیواری را که قصد دارید تابلو برق را روی آن نصب کنید، تعمیر کنید. همچنین باید به متراژ و محیط مجموعه ای که قصد نصب تابلوهای برق ساختمان را دارید نیز توجه کنید. سپس می توانید تصمیم به نصب تابلوهای برق توکار یا تابلوهای برق سطحی بگیرید.

    حال اگر با شرایطی روبرو هستید که نیاز به استفاده از تابلو برق داخلی دارد، قبل از هر اقدامی باید محل آن را پیدا کنید تا در حین کار مشکلی نداشته باشید. هنگام انتخاب مکان مناسب برای تابلو برق، حتما ارتفاع مناسب را در نظر بگیرید تا با تابلوی خود مشکلی نداشته باشید.

    تابلوهای برق ساختمان های فلزی بسته به جنسشان اغلب به ابزار نصب خاصی نیاز دارند. اگر قصد دارید از تابلوهای برق فلزی استفاده کنید، قبل از شروع فرآیند نصب، وزن و ضخامت را در نظر بگیرید.به این ترتیب می توانید بهترین ابزار را برای نصب آن انتخاب کنید. ضخامت ورق فلزی به طور کلی از اعداد 1، 1.25، 1.5، 2 و 2.5 انتخاب می شود.

    یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به راحتی می توانید به اجزای داخل تابلو برق دسترسی داشته باشید و درب ها را به راحتی باز کنید. اگر مکان مناسبی را برای نصب تابلو برق ساختمان انتخاب نکنید، مطمئن باشید که در این مرحله با مشکل مواجه خواهید شد و ممکن است مجبور به تغییر ابعاد آن شوید.

    اجزای داخل تابلو برق از همه مهمتر هستند. قبل از نصب تابلو برق، باید اجزا و قطعات را مشخص کنید. باید دقیقا بدانید که برای چه کاری از تابلو برق استفاده می کنید و بر اساس آن بهترین تصمیم را بگیرید و مناسب ترین قطعات را انتخاب کنید.

    هزینه برآورد پانل برق ساختمان مسکونی شامل چندین عامل است. این عوامل می تواند مواد اصلی صفحه توزیع، اندازه صفحه توزیع، دستگاه انتخاب شده و استفاده شده ، و کیفیت و مارک های آنها می باشد.هر یک از این ها بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد.

    * انواع تابلو برق ها بر اساس محل نصب عبارتند از:

    1-  تابلوهای داخلی : (indoor)

    این تابلوها در فضای بسته مثل داخل کارگاه، داخل سالن، سوله یا ساختمان مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

    2-  تابلوهای خارجی (فضای باز) (outdoor):

    تابلو برق ها ی خارجی در فضای باز نصب می شود.

    * ساختار انواع تابلو برق‌ها

    - تابلوهای  MetalEnclosed

    ساختار این نوع تابلو برق‌ها به شکل قابی تمام بسته فلزی است که تمام تجهيزات الکتريکی از جمله کليدها، ترانس‌های جريان و ولتاژ، لوازم اندازه گيری و موارد دیگر در داخل آن نصب می‌شود. این تابلوها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

    - تابلوهای  MetalClad

    اين مدل تابلوها نوعی از تابلوهای Metal Enclosed است و قاب های مختلف آن از يکديگر تفکیک شده‌اند. یکی از ویژگی هایی که این نوع تابلو برق‌ها دارند، این است که اگر خطايی در يکی از محفظه‌ها رخ دهد، اين خطا به محفظه‌های ديگر انتقال پیدا نمی کند و ساير محفظه‌ها نيز تحت تأثير این خطا قرار نمی‌گیرند و به شکل آسيب نديده و سالم باقی می‌مانند.

    * تابلوهای برق ساختمان

    تابلو برق ها وظیفه ی حفاظت از مدارها و کنترل و فرمان آنها و مدیریت توزیع برق در ساختمان و تجهیزات برقی را بر عهده دارند. این تابلو ها یک درب جهت برق ورودی شبکه و یک درب جهت قرار گیری کنتورها و همچنین یک درب جهت توزیع برق به واحدها دارد.

    در داخل هر واحد ساختمانی و در ورودی آپارتمان جعبه فیوز نصب شده است، تمام مصرف کننده‌های یک واحد مسکونی از آن برق تغذیه می‌شود، در نقشه‌های برق ساختمان آن را با علامت اختصاری DP نشان می‌دهند. تا چند سال اخیر برق منازل در ساختمان‌های مسکونی به روش جعبه تقسیم سیم کشی منازل اجرا می‌شد و خبری از جعبه فیوز نبود، ولی از آنجا که جعبه فیوز از مزیت‌های زیادی برخوردار است. استفاده از آن فراگیر و حتی مقررات برق ساختمان استفاده از آن را الزامی کرده به طوری که در روستاها نیز هنگام ساخت ساختمان های جدید جعبه فیوز در نزدیکی درب ورودی ساختمان نصب می شود.

    در داخل جعبه فیوز کلید های مختلفی وجود دارد که هر کدام مربوط به یک قسمت از خانه مانند: آشپزخانه، سرویش خواب و غیره است. بزرگترین خصوصیت جعبه فیوز این است که در صورت ایجاد مشکل در یک سرخط تن‌ها آن مسیر از مدار خارج شده و برق بقیه ی مسیر‌ها قطع نمی‌شود.

    * انواع تابلو برق ساختمان

    - تابلو برق اصلی

    - تابلو مشاعات یا عمومی

    - تابلو واحدها و تابلو مینیاتوری

    - تابلو جریان ضعیف

    - تابلو آسانسور

    - تابلو توزیع برق دیزل ژنراتور

    - تابلو توزیع برق واحدها

    * تابلو برق اصلی

    زمانی که کابل اصلی برق از تیر چراغ برق وارد ساختمان شد به داخل تابلو برق هدایت می شود که این تابلو، برق تمامی واحدهای ساختمان و همچنین برق فضاهای مشاعات را تغذیه می کند. این تابلو را نزدیک درب اصلی و ورودی مجتمع نصب می کنند. با توجه به تعداد واحدهای مسکونی و وجود تابلوی اشتراکی تعداد کنتورهای این تابلو  مشخص می شود. مدارهای برق رسانی به واحدها در قسمت وسط  تابلو قرار دارد. در این قسمت کنتاکتورها نصب می شوند به طوری که خروجی هر کلید فیوز وارد کنتور می شود. به این تابلو، تابلوی برق اصلی یا تابلوی کنتور می گویند. تابلو برق اصلی سه قسمت: ورودی برق (مربوط به شرکت برق است)، کنتور و قسمت خدمات دارد. هنگام ساخت بنا، توکار یا روکار بودن این محفظه تصمیم گیری می شود و اغلب تا هنگام بازسازی به همین صورت باقی می ماند.

    - ورودی تابلو برق اصلی

    ورودی تابلو برق اصلی از یک کابل ۴ رشته ای با سطح مقطع ۱۶ میلیمتر مربع تشکیل شده که 3 رشته ی آن مربوط به فاز و یک رشته ی آن مربوط به PEN است. سه فاز به ورودی کلید اتوماتیک متصل می شود. خروجی کلید اتوماتیک دو قسمت ورودی فیوز شیشه ای جهت حفاظت چراغ سیگنال و مولتی متر سه فاز مجموعه دیجیتال و ورودی فیوز سکسیونری را تغذیه می کند.

    خروجی هر فیوز شیشه ای به یک چراغ سیگنال وصل و سر دیگر چراغ سیگنال به نول متصل می شود. هر کدام ازخروجی های فیوز سکسیونری روی شینه فاز جداگانه ای قرار می گیرد تا بتوان ورودی هر یک از کنتورها را، به این شینه ها متصل کرد. سیم های ورودی و خروجی بهوسیله ی کابلشو روی آن بسته  و توسط مقره هایی عایق، از تماس باس بار با بدنه ی تابلو محافظت می شود. سیم چهارم که به عنوان هادی حفاظتی خنثی  محسوب می شود، ابتدا روی شینه ی زمین متصل شده و سپس به شینه نول جامپر می شود (  برای مشخص کردن کنتورهای هر واحد نام واحد یا صاحب آن واحد روی کنتور نوشته می شود .

    * تابلو برق عمومی ( تابلو برق مشاعات )

    دومین و مهمترین تابلو، تابلو برق عمومی است. این تابلو باید نزدیک درب ورودی اصلی ساختمان نصب شود. تابلوی مشاع دارای ۱۳ خط است. پس از مرحله ی برآورد خط و آماده شدن تابلو، باید فریم تابلو بر روی دیوار نصب شود. این تابلو در بعضی از ساختمان‌ها به صورت جداگانه قرار دارد و در خیلی از ساختمان برای آن باکس مجزا نصب نشده و در داخل تابلو برق کنتور‌ها مقداری فضا برای آن در نظر گرفته می شود.

    کابل اصلی برق ساختمان که توسط اداره برق از تیرهای چراغ برق وارد ساختمان می‌شود، اول باید وارد این تابلو شود و سپس در بین واحد‌ها و مشاعات ساختمان تقسیم شود. در داخل این تابلو برق ساختمان فیوزهای ۱۰ آمپر برای سیستم روشنایی ساختمان و فیوزهای ۱۶ آمپر برای برق رسانی به پریزهای مشاعات در نظر گرفته شده است. البته در ساختمان هایی که  آسانسور دارد یک فیوز سه فاز مجزا برای برق رسانی به آن در نظر گرفته می شود. محفظه برق عمومی برای استفاده ی همه ی ساکنین یک مجتمع یا آپارتمان در نظر گرفته شده است.

    وظیفه ی این تابلو برق رسانی به قسمت‌های مشاعات یا عمومی ساختمان مثل: آسانسور، روشنایی راه پله، روشنایی راهرو، حیاط، پشت بام، برق آنتن مرکزی، آیفون، اعلان حریق و هر وسیله برقی دیگری است که تمام اهالی ساختمان از آن به صورت مشترک استفاده می کنند و در پرداخت هزینه‌های آن شریک هستند. در این قسمت سیستم برق رسانی به قسمت های مشاع ساختمان کار شده است. برق رسانی به حیاط، پشت بام، راه پله ها، پارکینگ، برق آسانسور، آیفون، سیستم اعلان حریق و غیره همگی از طریق همین سیستم برق رسانی انجام می شود.

    اندازه این تابلو‌ها بسته به تعداد کنتورهای برقی که قرار است در داخل آن نصب شود مشخص می‌شود. اگر ساختمان دارای آسانسور باشد برای کنتور عمومی از کنتور سه فاز و در غیر این صورت از کنتور تک فاز استفاده می‌شود. این تابلو‌ها هم، در دو نوع توکار و روکار در بازار موجود است. در نقشه ها این تابلو را با GP نمایش می دهند. سیستم های آنتن مرکزی، آیفون، اعلام حریق، موتورخانه و آسانسور نیز از این تابلو تغذیه می شوند.  جهت انجام منظم سیم کشی داخل تابلو مشاعات از داکت و در برخی موارد خاص از بست کمربندی پلاستیکی استفاده می شود. در حین انجام مراحل سیم کشی باید جهت شناسایی کابل ها، لیبل گذاری شود.

    * تابلو برق مینیاتوری:

    خروجی کنتورها به کلید مینیاتوری هر واحد وصل می شود. از خروجی کلیدهای مینیاتوری هر واحد به محافظ جان ۳۰ میلی آمپری آن واحد اتصال برقرار می شود. خروجیRCD  ۳۰میلی آمپری به ترمینال های RCT وصل و از خروجی ترمینال ها به تابلوی طبقات اتصال برقرار می شود. در داخل واحد و نزدیک درب ورودی خانه برای توزیع برق و پریز برق ها با حفاظت به وسیله ی مینیاتوری در داخل واحدها استفاده می شود، در این تابلوها می توان به دلخواه برق هر قسمت از منزل را قطع کرد به طوری که برق قسمت های دیگر قطع نشود.

    * تابلو توزیع برق آسانسور

    در بعضی از ساختمان ها به ویژه برج ها که تعداد آسانسورها زیاد است، نیاز به تابلو توزیع آسانسور از ملزومات این ساختمان ها محسوب می شود. برای طراحی کردن دیاگرام تک خطی تابلوی توزیع برق آسانسور باید موارد زیر رعایت شود:

    1-  باید حتماً تابلوی توزیع آسانسور در نقشه ها طراحی شود.

    2-  از آنجا که آسانسور جزء وسایل عمومی ساختمان محسوب می شود بنابراین تابلوی توزیع آسانسور به طور مستقیم به تابلوی توزیع اصلی مشاعات وصل می شود. اگر دیزل ژنراتور در ساختمان باشد، اول باید کابل های تغذیه آسانسور به تابلوی ATS و بعد به تابلو توزیع آسانسور وصل شود.

    3- برای مصارف الکتریکی چاهک آسانسور از تابلوی اصلی آسانسور استفاده می شود.

    4- محل نصب این تابلو در مکانی مناسب داخل موتورخانه آسانسور است، به صورتی که قابل دید باشد..

    5- برای ورودی تابلو آسانسور یک مینیاتوری و کابل سه فاز مناسب طبق مصرف تابلو در نظر گرفته می شود.

    * تابلو توزیع برق واحدها

    از این تابلوها برای مصرف مدارهای روشنایی و پریزهای هر واحد مسکونی استفاده می شود. در این روش سیم کشی، سامانه های جریان ضعیف، تغذیه روشنایی و پریزهای برق کاملاً از هم جداست و به صورت مجزا خط بندی می شوند و از تابلوی تقسیم تغذیه می کند. محل نصب این تابلو را در پلان پریزهای ساختمان است که با نماد DP مشخص می شود.

    توضیح نقشه تابلو توزیع برق واحد

    پس از آن که سیم فاز از فیوز مینیاتوری اصلی گذرانده می شود، وارد کلیدهای مینیاتوری هر یک از خطوط می شود. در بعضی از این تابلوها یک لامپ سیگنال، برای نشان دادن قطع یا وصل برق در تابلو وجود دارد. باید سیم زمین، سیم نول و سیم فاز در خطوط خروجی این تابلو (که در مسیر آن فیوز مینیاتوری قرار داده شده)، وجود داشته باشد. همچنین می بایست نوع خط (روشنایی یا پریز یا …) بر روی تابلو نصب شود.

    در زمان عیب یابی و رفع مشکل در تابلوی برق به چند نکته دقت داشته باشید:

    1-قبل از هر چیز قفل درونی سیستم تابلوی برق را چک کنید، در بعضی از موارد این احتمال وجود دارد، که مشکلاتی که در تابلوی برق به وجود می آید، مربوط به قفل درونی سیستم تابلو برق می باشد، و هیچ ارتباطی به تجهیزات الکترونیکی که در تابلوی برق تعبیه شده است، ندارد.
    2-بهتر است، در ابتدا درب تابلوی برق را باز کرده و تمام قسمت ها را در تابلوی برق چک کنید، تا هر گونه سوختگی و ذوب شدن سیم ها و کابل ها را در تابلوی برق بیابید.
    3- اگر در گذشته نیز قسمت های از تابلوی برق را  تعمیر و عیب یابی کرده اید، بهتر است، به آن قسمت ها بیشتر نگاه کنید، شاید دوباره همان قسمت ها دچار عیب و ایراد شده اند.
    4-برای اطمینان از عملکرد درست مدارات، بهتر است، نقشه مدارات الکتریکی را بررسی کنید.
    5-برای اینکه از عملکرد بعضی از قسمتهای مهمتر در تابلوی برق مطمئن شوید، بهتر است، رله های حفاظتی، کلیدهای اتوماتیک و همچنین فازها را در تابلوی برق کنترل کنید.
    6-در زمان بررسی تجهیزات الکترونیکی در تابلوی برق، به آلارم ها و خطاهایی از جمله ، ولت مترها و آمپر مترها در تابلوی برق دقت داشته باشید، چرا که همان قسمت که آلارم و خطا می زند، دچار مشکل شده است.
    7-در مرحله پایانی رفع عیب یابی در تابلوی برق به این نکته نیز دقت داشته باشید، که تست جریان مصرفی، تست مقاومت عایقی و همچنین پیوستگی مدار را چک و بررسی کنید.
    ما انواع مشکلاتی که بیشتر در تابلوی برق رایج تر است، را برای شما بیان کردیم و در ادامه به چند نکته در رابطه با عیب یابی تابلوی برق اشاره کردیم، پس بهتر است، به یک سری از اقدامات اولیه در جهت رفع عیب یابی در تابلوی برق نیز اشاره ای داشته باشیم، پس با ما در این قسمت از مقاله نیز همراه شوید؛


    اقدامات اولیه در رفع عیب یابی تابلوی برق


    1-در صورت چک کردن کابل های موجود در تابلوی برق، در صورت ضعیف بودن کابل های برق در تابلوی برق ، بهتر است، کابل های قدیمی را با کابل های جدید تعویض کنید.
    2-برای افزایش بازدهی در تابلوی برق، بهتر است، یک مدار جدید الکترونیکی به آن اضافه شود.
    3-بهتر است، برای مطمئن شدن از سالم بودن تجهیزات الکترونیکی، برخی از قسمت های تابلوی برق از جمله رله ها، مدار شکن ها و کلیدهای مینیاتوری را تعویض کنید.
    4-در صورت اضافه کردن آسانسور و موتور خانه به ساختمان، برای اینکه موتور برق بتواند، نیاز الکترونیکی ساختمان را رفع کند، بهتر است، تجهیزات داخلی تابلو برق را ارتقا داد.

    ضرورت استفاده از تابلوی برق


    •    به منظور حفاظت افراد از خطر برق گرفتگی و همچنین ایمنی تجهیزات الکترونیکی از تابلو برق استفاده می شود
    •    تعمیر و سرویس دهی تجهیزات الکترونیکی در تابلو برق راحتر انجام می شود
    •    در تابلو برق سیستم های الکترونیکی به صورت  بهم پیوسته و با هزینه کمتر قرار داده می شود
    •    با استفاده از تابلو برق از سیستم های الکترونیکی بهتر محافظت می شود

    مشخصات تابلو برق

    مشخصات تابلو برق اعم از تابلو فشار ضعیف و فشار قوی تحت استاندارد IEC دارای 8 بخش مجزا می‌باشد که هر یک تابلو برق را از جهاتی مورد بررسی قرار می‌دهند در ادامه به‌ صورت فهرست‌ وار به معرفی هر یک از این بخش‌های مختلف به‌ منظور آشنایی بیشتر شما می‌پردازیم:

    • ولتاژ نامی (UR)
    • سطح عایق نامی (Rated Insolation Level)
    • فرکانس نامی (Rated Frequency)
    • جریان نامی (Rated Normal Current)
    • جریان نامی ایستادگی کوتاه‌مدت تابلو برق (Rated Short Time Withstand Current)
    • جریان نامی ایستادگی پیک تابلو برق (Rated Peak Withstand Current)
    • زمانی نامی اتصال کوتاه
    • ولتاژ نامی تجهیزات جانبی تابلو برق (Auxiliary Circuits Voltage)

    تابلو برق شالتر چیست؟

    در توضیح تابلو برق شالتر چیست؟ اغلب متخصصان اذعان دارند که قطعه یا پانل کامپوزیتی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت شامل کلید ورودی، فیوز گردان، فیدر روشنایی و… است که از پلیمرهای پلی‌ استر یا وینیل استر ترکیب‌ شده با الیاف شیشه با خاصیت گرما سخت و مقاوم در برابر حرارت، آفتاب و شرایط محیطی ساخته می‌شود.

    بدین ترتیب این تابلو برق را می‌توان به‌ راحتی در فضاهای عمومی بعد از سپری نمودن آزمون و ارزیابی خمش، ضربه، دی‌ الکتریک و… مورد استفاده قرار داد.

    تابلو برق MDP چیست؟

    تابلو MDPچیست؟ و نقش آن بعد از ورود کابل اصلی برق به داخل ساختمان چیست؟ MDP را به علت اینکه یکی از انواع تابلوهای اصلی برق می‌دانند، انتقال انرژی الکتریکی به‌ تمامی واحدهای ساختمان و مشاعات را از وظایف اصلی این تابلو بر می‌شمارند و آن را دارای سه بخش اصلی قسمت ورودی برق، قسمت کنتور و قسمت خدمات می‌دانند.

    نظرات
    26/07/1400 04:04 ب.ظ
    تابلوی تقسیم واحد چیست و چه کاربردی دارد؟
    26/07/1400 05:00 ب.ظ
    پاسخ به سوال :
    تابلوی تقسیم واحد چیست و چه کاربردی دارد؟

    جواب :
    تابلوی تقسییم واحد در داخل آپارتمان قرار می‌گیرند و جایگذینی برای جعبه تقسیم‌های پراکنده قدیمی هستند. سیم کشی روشنایی ها، پریز‌های برق و سیستم‌های جریان ضعیف، به صورت کاملا جدا هستند و جدا خط بندی می‌شوند و از تابلو تقسیم تغذیه می‌شوند. برتری این روش برای این است که تنها مسیری که دچار خطا (اتصال) است از مسیر خارج می‌شود و کل ساختمان برق خود را از دست نمی‌دهد. تابلوی DP (تابلوی تقسیم واحد) به وسیله کابل منشعب شده از کنتور واحد تغذیه می‌شود، کابل از نوع NNY با دولایه عایق پلاستیکی PVC است.
    27/07/1400 10:42 ق.ظ
    نحوه نصب تجهیزات داخل تابلو برق مشاع چگونه است؟
    27/07/1400 11:05 ق.ظ
    پاسخ به سوال :
    نحوه نصب تجهیزات داخل تابلو برق مشاع چگونه است؟

    جواب :
      جهت انجام منظم سیم کشی داخل تابلو مشاعات از داکت و در برخی موارد خاص از بست کمربندی پلاستیکی استفاده می شود. در حین انجام مراحل سیم کشی باید جهت شناسایی کابل ها، لیبل گذاری شود.
    شینه نول بر روی مقره (پایه های عایق) قرار می گیرد. شینه زمین بر  روی تابلو نصب به طوری که زیر آن هیچ رنگی نباشد، قرار می گیرد. اگر تابلو رنگ شده باشد، باید رنگ محل اتصال شینه زمین به تابلو تراشیده شود.
    انصراف از نظر