social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    معرفی شستی ها

    شستی‌ها در دو نوع استارت و استاپ و کلید امرجنسی قارچی در صنعت کاربرد دارند .از موارد بهره برداری  از این شستی‌ها جهت تابلوهای برق صنعتی برای راه‌اندازی موتور (شستی استارت) و قطع کننده (شستی استوپ) می باشد.

    پوش باتن یا شستی ، وسیله ای می باشد که  با مکانیزم ساده سوئیچی برای کنترل کردن پروسه یک سیستم عملیاتی و یا یک دستگاه کاربرد دارد. جنس بدنه و قسمت های مختلف پوش باتن معمولا از پلاستیک یا فلز یا باکالیت مقاوم و سخت و پلاستیک می اشد.  پوش باتن های فلزی و پلاستیکی دارای کنتاکت کمکی اند.

    به عبارتی  شستی همانگونه که از نامش پیداست، کلیدی است که با انگشت ها و با فشار دادن فعال می شود. درحالت عادی این کلید، کلید لحظه‌ای بوده یعنی با فشار دادن دست این کلید، جریان را از خود عبور می دهد.شستی ها بسیار کاربردی هستند در برق صنعت و در اکثریت مدارهای کلاسیک شستی ها استفاده می‌شوند هر چند که در مدارهای منطق پذیر نیز شستی به کار می‌رود اما به طور محدود شستی ها نسبت به دیگر کلیدها حجم کمتری دارند و وزن سبک تری نیز دارند شستی ها عموماً به دو صورت استارت و استپ در برق صنعت یافت می‌شوند و شستی مکانیکی نیز موجود می باشد.

    در واقع شستی یا پوش باتون به عنوان تجهیزات فرمان هستند که تحریک آنها با دست انجام می‌شود شستی‌ها جهت فرمان قطع و وصل مدار به کار می‌روند.معمولاً برای فرمان وصل مدار از رنگ سبز شستی با کنتاکت باز استفاده می‌شود و همچنین برای فرمان قطع مدار از رنگ قرمز و با کنتاکت بسته استفاده می‌شوند. در صورتی که از فرمان قطع و وصل در یک شستی استفاده شود به عنوان شستی استارت استوپ دوبل شناخته می‌شود.

    کاربرد شستی ها


    در استفاده های صنعتی و تجاری، پوش باتن ها به طور معمول  برای محل هایی که فرمان ها می بایست  به صورت کاملا تفکیک شده باشند مناسب می باشند. پوش باتن ها معمولا بر اساس رنگ ها کدبندی می شوند. یعنی به هر عملکرد یک رنگ اختصاص داده می شود که از این طریق اپراتور دیگر در حین انجام کار دکمه اشتباه را فشار نمی دهد. برخی پوش باتن های قرمز رنگ،  از سرهای درشتی  برخوردار می باشند و کار کردن با آن ها آسان می باشد و به عنوان قطع کننده های اضطراری و ایمنی کاربرد دارند. به طور کلی شستی ها براساس نقش در مدار فرمان به سطوح دسترسی مختلفی مانند امنیتی، اختصاصی، مربوط به یک بخش، عمومی و اضطراری و … دسته بندی می گردند. هر یک از این شستی ها باید در محلی خاص و تحت شرایطی خاص نصب گردد.

    کلید شستی برق چیست ؟

    می توان بیان کرد که  نام دیگر شستی پوش باتن می باشد . شستی وسیله ای است با مکانیزم ساده سوئیچی که برای کنترل کردن پروسه یک سیستم عملیاتی و یا یک دستگاه به کار می رود. جنس بدنه و قسمت های مختلف شستی معمولا از جنس پلاستیک یا فلز یا باکالیت مقاوم و سخت و پلاستیک ساخته می شود.  پوش باتن های فلزی و پلاستیکی دارای کنتاکت کمکی می باشند. سطح پوش باتن یا شستی که اصطلاحاً سری پوش باتن یا شستی نیز نامیده می شود یا صاف و مسطح و یا گود است به گونه ای که حالت انگشت شست را دارا است و یا کله قارچی است که گاهی کلید هم برای قفل کردن تجهیز دارد. باید بدانید که سری شستی به شکل گرد یا مربعی ساخته می شود.

    انواع شستی ها از نظر مدل:

    می توان اشاره داشت که معرفی شستی ها از نظر مدل، انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند که هر کدام از آن ها کارایی ویژه و خاص خود را خواهد داشت. انواع شستی ها را از نظر مدل می توان به صورت زیر نام برد:

    • شستی گل فلزی قرمز
    • شستی گل فلزی زرد
    • شستی گل فلزی کوچک سبز
    • شستی استارت مینیاتوری مشکی
    • شستی گل فلزی آبی
    • شستی گل فلزی طوسی
    • شستی گل فلزی کوچک مشکی
    • شستی پلاستیکی سبز
    • شستی گل فلزی سفید

    انواع شستی ها کدام اند؟

    ۱-شستی استارت

    شستی ای که پس از تحریک یا فشار دادن، کنتاکت قطع را وصل می کند شستی استارت نامیده می شود. به عبارتی دیگر شستی استارت در حالت عادی باز بوده با فشار دادن به صورت لحظه ای بسته می شود. در شستی استارت، با برداشتن فشار دست از روی آن کنتاکت مجدداً باز می شود در داخل شستی استارت یک فنر قرار گرفته است که موجب بازگشت آن می گردد. معمولاً رنگ شستی استارت سبز یا مشکی است.

    ۲-شستی استوپ

    شستی که پس از تحریک یا فشار دادن، کنتاکت وصل را قطع می کند شستی استوپ نامیده می شود. به عبارتی دیگر شستی استوپ در حالت عادی بسته بوده با فشار دادن به صورت لحظه ای باز می گردد. در شستی استوپ، با برداشتن فشار دست از روی آن کنتاکت مجدداً بسته می شود در داخل شستی استوپ یک فنر قرار گرفته است که باعث بازگشت آن می شود، اما مدار کنتاکتور با استفاده از تیغه کمکی (کنتاکت باز) به حالت وصل باقی می ماند. اگر از کمکی استفاده نشود مدار ناپایدار می شود.

    انواع شستی ها کدام اند؟

    البته وقتی که کنتاکتور وصل را به وسیله استوپ قطع کنیم، این موضوع را می توان زمانی که جریان برق شبکه قطع می شود، مشاهده کرد که چگونه مدار کنتاکتور قطع و با برقرار شدن جریان برق کنتاکتور وصل نمی شود مگر اینکه دوباره مدار را استارت کنیم. معمولاً رنگ شستی استوپ قرمز می باشد.شستی استارت و استپ در مدار ها در کنار یک دیگر استفاده می شوند به دلیل آن که کارایی این شستی ها به گونه ایی مکما یک دیگر است که سبب خواهد شد در کنار هم بتوانند نقش مهمی را ایفا کنند.

    انواع شستی استارت استوپ

    • فشاری
    • سلکتور سوئیچ
    • شستی قارچی
    • شستی های کلیدی
    • شستی استارت استاپ
    • دکمه‌های فشاری اضطراری

    ۳- شستی استوپ دوبل

    شستی استارت استوپ ترکیبی از شستی استارت و شستی استوپ است. به طور کلی برای هر شستی می توانیم از یک شماره دو رقمی استفاده کنیم. شمارۀ سمت راست (یکان) تعداد تیغه های بسته یعنی استوپ ها و شمارۀ سمت چپ (دهگان) تعداد تیغه های باز یعنی تعداد استارت ها را مشخص می کند مثلاً شستی استوپ استارت دوبل با شمارۀ ۱۱ و شستی استارت تکی با شمارۀ ۱۰ و استوپ تنها با شمارۀ ۰۱ شناسایی می شوند و عدد ۳۲ مشخص کننده یک شستی مرکب است که پنج تیغه دارد سه تای آنها استارت و دو تای دیگر استوپ هستند. جهت فلش روی علامت اختصاری شستی ها تعیین کننده جهت نیرو برای برگشت فنر به جای اولش را مشخص می نماید.

    در رسم نقشه های برقی به طور معمول بیشتر دستگاه ها را در حالت قطع (خاموش نرمال) و اتصال تیغه ها را از سمت چپ به راست می کشند. نقشه های اتصال در صورت امکان به شکل عمودی به ویژه برای مدارهای فرمان رسم می شوند.

    سیستم های کشف و اعلام حریق خودکار با قابلیت آدرس دهی:

    این سیستم ها دارای یک مرکز کنترل کننده و صفحه نشان دهنده، شستی ها، کاشف ها و وسایل هشدار دهنده حریق می باشند. مرکز کنترل این سیستم از برق شهر تغذیه شده و به برق باتری هم مجهز می باشد. این دستگاه ها اغلب از 1 تا 8 مدار ساخته می شوند. در این سیستم مدارها به شکل حلقوی می باشد، یعنی دو رشته سیم از خروجی هر مدار خارج و پس از نصب کاشف ها و شستی ها بر روی آن مجددا وارد ورودی های مدار در دستگاه مرکزی می گردد و تشکیل یک حلقه (لوپ) را می دهند.

    این سیستم های اعلام حریق توانایی تشخیص علائم ارسال شده از هریک از کاشف های حریق و شستی های اعلام حریق با قابلیت مشخص کردن محل دقیق کاشف ها و یا شستی هایی که علائم حریق را ارسال کرده اند، می باشند. امتیاز این سیستم ها نسبت به سیستم های متعارف یا معمولی در دقت تشخیص علایم کاذب و نشان دادن مکان دقیق کاشف یا شستی می باشد.

    شاسی (شستی) آسانسور

    شاسی آسانسور به عنوان اصلی‌ترین قطعات یک آسانسور به شمار می رود. شاسی یا شستی آسانسور یک پنل با ابعاد متفاوت است که وظیفه انتقال دستور به تابلو فرمان آسانسور را دارد. مسافر آسانسور توسط طریق شاسی موجود در طبقات و یا کابین آسانسور، طبقه مورد نظر خود را انتخاب می نماید. در این هنگام شاسی آسانسور فرمان صادر شده از سمت کاربر را به تابلو فرمان اصلی آسانسور منتقل می کند و با ذخیره کردن، آن را اجرا می نماید. این پنل به ترتیب دستورات مسافران طبقات مختلف را اجرا می ‌کند.

    با توجه به اینکه شستی آسانسور از جمله اولین رابط بین مسافر و آسانسور به حساب می آید، این قطعه در نصب آسانسور از ویژگی خاصی برخوردار است. به همین دلیل شاسی کابین آسانسور باید علاوه بر کیفیت مناسب، از زیبایی خاصی نیز برخوردار باشد.

      کلیدهای پر کاربرد در تابلو برق های صنعتی .

    کلید فرمان دو حالته : ساده ترین نوع کلید فرمان بوده و می تواند برای روشن و خاموش کردن سیستم و یا ایجاد تغییر در آن استفاده شود

    کلید فرمان سه حالته : با دو حالت وصل و یک حالت قطع بین آن ها به عنوان کلید یک، صفر و دو یا چنج آور با صفر شناخته می شود.

    کلید فرمان بیش از سه حالت : در موارد خاص می توان از کلیدهای سلکتوری با حالت های کاری متفاوت و بیش از ۳ مورد نیز استفاده کرد. این کلیدها در دو مدل با حالت قطع و بدون حالت قطع ساخته می شوند

    پوش باتن های استارت و استپ که به صورت لحظه ای عمل می کنند

    انواع کلید در شستی

    • کلید های دائمی
    • کلید های لحظه ای

    کلیدهای لحظه ای کلید هایی هستند که در هر حالتی قرار بگیرند وضعیت آن ها تا زمانی که انرژی و نیروی دست بر روی کلید است ثابت باقی می ماند و مدار متصل است.به محض برداشتن دست از روی کلید، کلید مجدداً به حالت اولیه خود بازگشته و مدار قطع می گردد بدین معنی که برای عمل کردن کلیدهای لحظه ای نیروی مکانیکی دائم لازم است.

    کلیدهای ساده لحظه کار نیز بر دو نوع می باشند.

    شایان به ذکر است که کلید های لحظه ای کلید هایی هستند که در هر حالتی قرار بگیرند وضعیت آن ها تا زمانی که انرژی و نیروی دست بر روی کلید است ثابت باقی می ماند و مدار متصل است. به محض برداشتن دست از روی کلید، کلید مجدداً به حالت اولیه خود بازگشته و مدار قطع می گردد بدین معنی که برای عمل کردن کلید های لحظه ای نیروی مکانیکی دائم لازم است.

    کلیدهای لحظه ای که در برق ساختمانی کاربرد دارند مانند شستی های زنگ اخبار و…

    کلیدهای لحظه ای که در برق صنعتی کاربرد دارند مانند شستی STOP و START

    کلیدهای دائمی در شستی

    کلیدهایی که پس از تغییر وضعیت، وضعیت جدید خود را حفظمی نمایند را کلیدهای دستی دائمی می نامند و برای تغییر وضعیت مجدد این نوع کلیدها باید مجدداً بصورت دستی تحریک شوند تا دوباره تغییر حالت دهند .این نوع کلیدها دهای دائمی که در برق ساختمانی کاربرد دارند مانند کلیدهای تک پل، دو پل تبدیل صلیبی و…کلیدهای دستی دائمی که در برق صنعتی کاربرد دارند مانند کلیدهای اهرمی، یا زبانه غلطکی و…

    شستی یک طرفه و دو طرفه کلید دار

    بر روی بعضی از انواع شاسی یک طرفه و دو طرفه اهرمی جهت چرخاندن وجود دارد که به کمک آن می توان فرمان قطع یا وصل را صادر نمود. این اهرم از نوع اتوماتیک نبوده و به صورت دستی عمل می کند. شاسی یک طرفه دارای یک کنتاکت و شاسی دو طرفه دارای دو کنتاکت است.

    بر روی برخی از شاسی ها کلیدی وجود دارد. کلید به معنای الزام وجود اپراتور در محل و عدم نیاز صدور فرمان از طریق شخص دیگر است. همچنین وجود چراغ و روشن بودن آن بر روی انواع شاسی به معنای عمل کردن کلید می باشد.

    شاسی ها چگونه کار می کنند؟

    شاسی ها دکمه های وصل و قطع بوده که به وسیله ی دست فرمان آن ها انجام می گیرد. عملکرد این نوع کلیدها لحظه ای است؛ به این معنی که با فشار دادن انگشت بر روی آن عمل کلید انجام می شود و با برداشتن انگشت از روی آن، کلید به حالت اول برمی گردد.

    شستی ها بیشتر در تابلو برق ها و ماشین آلات بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند این تجهیز با دریافت یک نیرو مکانیکی خارجی قادر خواهد بود تغییراتی را در جریان الکتریکی ایجاد کند. بدنه این کلید بسیار محکم می باشد و معمولاً از جنس پلاستیک سخت و فشرده و یا فلزهای سخت می باشد که پوش باتون های فلزی و یا پلاستیکی دارای کنتاکت های کمکی می باشند. روی سطح این کلید به شکل دکمه صاف و ساده می باشد تا در زمان استفاده کاربر از این قطعه آسیبی به دست وی وارد نشود. سرپوش این باتون ها معمولاً به صورت اشکال هندسی نظیر مربع یا دایره می باشد.

    این کلید ها در مدار فرمان کنتاکتورها برای وصل و یا قطع آن و به منظور راه اندازی یا خاموش کردن دستگاه ها استفاده می شوند،کلیدی که دو کنتاکت باز دارد، شستی استارت است که عمل آن باعث وصل کنتاکتور خواهد شد و کلیدی که دو کنتاکت بسته دارد، شستی استپ است که عمل آن کنتاکتور را قطع می کند.

    شستی دوبل چیست؟

    باید بیان شود که این نوع شستی تابلویی جهت اپراتوری مدار فرمان سیستم های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد که در انواع فلزی و باکالیتی تولید خواهد شد. ساختار مجموع کنتاکت آن از جنس پلاستیک فشرده است و در دو نوع فلزی و باکالیتی به طور مشترک استفاده می شود. جریان نامی پلاتین ها در حالت N.O و N.C 2 آمپر با ولتاژ ۲۲۰ ولت بوده و تغییرات در نوع پلاتین جهت ولتاژهای پایین تر AC و DC یا استفاده در محیط های غبارآلود امکان پذیر است.

     شستی های دوبل از دو بخش مجزا شامل موارد زیر ساخته شده است:

    • مکانیزم قطع و وصل
    • کنتاکت

    این دو بخش هنگام نصب روی صفحه از یکدیگر ایزوله هستند، با ایجاد سوراخی به قطر ۲۲ میلی متر این مجموعه کمپکت قابل نصب روی صفحه هستند. این شستی های دوبل شامل یک شستی استارت به رنگ سبز و یک شستی استپ به رنگ قرمز می باشد که در دو نوع هم سطح و غیر هم سطح نسبت به یک دیگر تولید می شوند. جنس تیغه ی پلاتین ها مس آلیاژی و نقطه پلاتین ها از عنصر ترکیبی نقره، نیکل به صورت تخت یا شیار دار ساخته می شود. اضافه نمودن کنتاکت روی این مجموعه و جابجایی آن ها با یک دیگر امکان پذیر می باشد.

    کد رنگی در شستی

    بر اساس استاندارد بین المللی IEC-204-DIN 4818 استفاده از کدهای رنگی برای شستی ها و نمایشگرهای نوری توصیه شده است کدهای رنگی زیر برای نمایشگرهای نوری مورد استفاده قرار می گیرد و در تابلوی ساختمان هم کاربرد زیادی دارد.

    -شستی قرمز رنگ: برای قطع به کار می رود. با فشردن این شستی یک یا چند موتور را می توان خاموش کرد.

    - شستی قرمز قارچی: در مدار کنترل برای قطع اضطراری شستی قارچی به کار می رود (همراه با برچسب زرد رنگ).

    - شستی سبز رنگ یا سیاه: برای حالت وصل و یا راه اندازی به کار می رود. ( مثلاً: وصل مدار به منبع تغذیه – راه اندازی یک یا چندین موتور با عملکرد معین – راه اندازی قسمت های الکتریکی یک ماشین)

    - شستی زرد رنگ: برای راه اندازی در غیر حالت نرمال به کار می رود. (مثلاً: راه اندازی یک موتور در جهت عکس حالت نرمال – راه اندازی یک حرکتی به منظور دوری از خطر) با فشردن این شستی برق تمام قسمت هایی که در مراحل قبل وصل شده بود قطع می گردد.

    - شستی سفید و آبی: این شستی ها می توانند برای هر مقصود دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

    جعبه فرمان شستی :

    از جعبه فرمان شستی برای نصب رو کار تجهیزات فرمان دستی و چراغ سیگنال مانند شستی، شستی های قطع اضطراری و … استفاده می شود. انواع شستی های فرمان و چراغ سیگنالی که قطر ۲۲ میلی متر دارند مانند چراغ سیگنال سبز پلاستیکی با (XB5AVB3) و یا امرجنسی کله قارچی پلاستیکی (XB5AS542) می توانند در این جعبه قرار بگیرند.

    خرید شاسی استارت دوبل

    به عبارتی این شاسی وسیله ای با عملکرد ساده سوئیچی  که در جهت کنترل کردن پروسه یک دستگاه و یا یک سیستم عملیاتی کاربرد دارد. در واقع جنس شاسی استارت دوبل پلاستیکی می باشد. با فشار بر روی یک شاسی دو یا سه فرمان به کنتاکتور های متفاوت ارسال می گردد.

    پوشش باتن دوبل سیستم بازگشت فنری دارد و رنگ سبز با علامت (I) برای حالت استارت و رنگ قرمز با علامت (O) برای حالت توقف مشخص شده است. از ویژگی مهم این وسیله می توان به برخورداری از  کنتاکت هایی در پشت قطعه  اشاره نمود که  یکی از آن ها کنتاکت باز و دیگری کنتاکت بسته با عملکرد آرام  قرار دارند.

    برای مثال یک نمونه شاسی استارت استپ تحت عنوان شاسی استارت استپ دوبل پلاستیکی XB5AL73415 می باشد . در برخی از این وسایل، یک شاسی در عین حال که می تواند در یک مدار شاسی استارت قرار داشته باشد ، در یک مدار دیگر نیز می تواند شاسی استپ نیز تعریف شده باشد. به طور کلی متریال به کار رفته در قسمت های مختلف این شاسی پلاستیک می باشد.

    شستی دستی اعلام حریق: تجهیزی می باشد که برای  اعلام حریق به شکل دستی به وسیله افراد حاضر در محل. طبق استانداردهای طراحی و نصب،در مجاورت درب های خروج، راه پله ها، کنار رمپ ها و گذرگاه ها و… نصب می گردد. ارتفاع نصب آن می بایست طبق استاندارد رعایت گردد. در انواع برگشت پذیر و شیشه شکستنی و برای محیط های داخلی و خارج از ساختمان تولید می شوند.

    شاسی (شستی) آسانسور

    شاسی آسانسور به عنوان اصلی‌ترین قطعات یک آسانسور به شمار می رود. شاسی یا شستی آسانسور یک پنل با ابعاد متفاوت است که وظیفه انتقال دستور به تابلو فرمان آسانسور را دارد. مسافر آسانسور توسط طریق شاسی موجود در طبقات و یا کابین آسانسور، طبقه مورد نظر خود را انتخاب می نماید. در این هنگام شاسی آسانسور فرمان صادر شده از سمت کاربر را به تابلو فرمان اصلی آسانسور منتقل می کند و با ذخیره کردن، آن را اجرا می نماید. این پنل به ترتیب دستورات مسافران طبقات مختلف را اجرا می ‌کند.
    با توجه به اینکه شستی آسانسور از جمله اولین رابط بین مسافر و آسانسور به حساب می آید، این قطعه در نصب آسانسور از ویژگی خاصی برخوردار است. به همین دلیل شاسی کابین آسانسور باید علاوه بر کیفیت مناسب، از زیبایی خاصی نیز برخوردار باشد.

    شستی با عملگر قارچی چیست؟

    شستی‌ها در دو نوع استارت و استاپ و کلید امرجنسی قارچی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.  یکی از موارد استفاده از این شستی‌ها برای تابلوهای برق صنعتی جهت راه‌اندازی موتور (شستی استارت) و قطع کننده (شستی استوپ) است.


    این دکمه در واقع یک سوئیچ ساده است که برای کنترل برخی فعالیت ها یا اجرای دستورات استفاده می شود. در مدارهای کنتاکتور اغلب برای دادن فرمان فوری شروع یا توقف و همچنین تغییر وضعیت مدار استفاده می شود.
    با فشردن شستی تمامی کنتاکت ها تغییر وضعیت می دهند و با برداشتن فشار به حالت اول برمی گردند. معمولاً شستی های قرمز به عنوان سوئیچ و سیاه یا سبز به عنوان استارت در مدار استفاده می شوند.

    شستی قارچی/ پوش باتن قارچی

    دکمه قارچی که به آن دکمه اضطراری نیز می گویند. شستی با عملگر بزرگ قارچی شکل است و مکانیسم عملکرد آن به گونه ای است که حتی با پرتاب اشیا به سرعت و بدون نیاز به دقت بالا فعال می شود.
    شستی قارچی مانند شستی معمولی در رنگ ها و مدل های مختلف ساخته می شود و در موارد غیر اضطراری نیز استفاده می شود. دکمه‌ های قارچی غیر قفل ‌شونده که در رنگ‌ هایی غیر از قرمز روشن نمی‌ شوند نیز در اشیاء به عنوان شستی معمولی استفاده می ‌شوند.

    نمونه بارز استفاده از این شستی مدارهای کنترل دو بازویی هستند. در مواردی که لازم است از ماشین های خطرناک دور باشیم و مطمئن شویم که هیچ قسمتی از بدن در منطقه خطر باقی نمانده است، از روش فرمان دو دستی استفاده می شود.
    در این موارد، دو شستی قارچی غیر سبک، غیر قرمز و بدون قفل معمولاً در فاصله ای دورتر از محیط خطرناک قرار می گیرند. این فاصله باید به گونه ای باشد که یک نفر نتواند هر دو شستی را با یک دست فعال کند.

    کلید قارچی چگونه کار می کند؟

    دکمه توقف اضطراری پس از فشار دادن قفل می شود و بسته به سطح امنیتی، می توان با کشیدن دکمه قرمز یا چرخاندن دکمه قرمز رنگ آن را باز نشانی کرد. کلید توقف اضطراری باید به گونه ای طراحی شود که بتواند بلافاصله توسط اپراتور دستگاه در مواقع اضطراری استفاده شود.


    برای نگهداری دستگاه، کلید اصلی دستگاه باید خاموش و در برابر فعال شدن مجدد قفل شود. معمولاً سایر دستگاه های توقف اضطراری که شرایط مناسب را دارند همراه با کلید توقف اضطراری برای ایجاد قابلیت اطمینان بیشتر استفاده می شوند.

    مدل و تیغه کلید قارچی چیست؟

    دو نوع تیغه روی کلید ها نصب شده است [NO (Normally Open Vane) و NC (Normally Closed Vane)] حالت عادی به معنای زمانی است که کلید شستی فعال نمی شود. معمولاً دکمه استارت دکمه ای است که از یک تیغه باز استفاده می کند و معمولاً یک مسیر را قطع می کند و با فشار دادن شستی تیغه را متصل می کند و جریان را برقرار می کند.
    دکمه توقف مخالف دکمه استارت است و از تیغه NC استفاده می کند. کلید قارچی همان کلید توقف است. اما با این تفاوت که مسیر اصلی ورودی برق دستگاه را وصل یا قطع می کند در صورتی که کلید استاپ فقط برای یک دستگاه استفاده شود.

    دکمه‌های فشاری اضطراری

    کلید قطع اضطراری یک دکمه قرمز بر روی یک پس‌زمینه زرد است. در سیستم‌های بزرگ، از قبیل خطوط نقاله، کلید قطع اضطراری به صورت‌های مختلفی وجود دارد که با دست یا پا یا بقیه اعضای بدن، قابل فشار دادن هستند. در برخی موارد، دیوارهای ایمنی نوری، کار کلید قطع اضطراری را می‌کنند. برای ماشین‌های کوچک‌تر، کلید اصلی قطع و وصل دستگاه، خود به‌عنوان یک کلید قطع اضطراری مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای ابزارهای دستی، کلید قطع اضطراری موردنیاز نیست و در مواقع اضطراری باید دوشاخه را از برق کشید.

    کلید قطع اضطراری بعد از فشار دادن، قفل می‌شود و می‌تواند بسته به سطح امنیت، با کشیدن کلید قرمز به بیرون یا چرخاندن کلید قرمز، به حالت اولیه خود برگردد. کلید قطع اضطراری باید طوری طراحی شود که اپراتور دستگاه، بلافاصله در مواقع اضطراری، بتواند از آن استفاده کند. برای مواقع نگهداری از دستگاه، کلید اصلی دستگاه باید خاموش باشد و در برابر دوباره روشن شدن، قفل باشد. معمولاً همراه با کلید قطع اضطراری، تجهیزات توقف اضطراری دیگری هم استفاده می‌شود که شرایط مناسب را برای ایجاد قابلیت اطمینان بالاتر، برآورده می‌کنند. به‌طوری‌که دستگاه نمی‌تواند به‌خودی‌خود بعد از کشیده شدن کلید قرمز به حالت وصل، دوباره شروع به کار کند. مدارهای توقف اضطراری با توجه به شرایط فنی در دسته‌های مختلف توقف، طبقه‌بندی می‌شوند.

    سخن پایانی

    همانطور که می دانید یکی از ورودی های اصلی در تابلو برق ها برای خاموش؛ روشن و ایجاد تغییر در مدار؛ شستی یا کلیدهای لحظه ای است. در این کلید یک قسمت برای تحریک با دست وجود دارد. با تحریک شستی تعدادی پلاتین تغییر وضعیت داده و بعد از برداشت تحریک یا فشار به حالت اولیه خود بر می گردند.

    شستی ها در انواع باز و بسته یا استپ و استارت؛ معمولی و چراغ دار با رنگ بندی و مدل های متنوع ساخته می شوند. این قطعه با برخورداری از مکانیزم ساده سوئیچی، به منظور کنترل و مدیریت کردن یک دستگاه یا یک سیستم عملیاتی کاربرد دارند . بدنه شستی به طور معمول  از متریال باکالیت مقاوم، فلز یا پلاستیک طراحی و تولید شده اند . شستی استارت، شستی stop و شستی مخصوص استارت و stop دوبل، از انواع مختلفی پوش باتن ها محسوب می شوند. امیدوارم مطالب مورد قبولتان قرار گرفته باشد.

    نظرات
    15/05/1400 01:20 ب.ظ
    سلکتور  سوئیچ چیست؟
    15/05/1400 01:20 ب.ظ
    شستی استارت – استوپ دوبل  چیست و چه کاربردی دارند؟
    15/05/1400 01:40 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    سلکتور  سوئیچ چیست؟
    جواب:
    سلکتور سوئیچ ازجمله وسایل فرمان هستند که به‌وسیلۀ دست کنترل می‌شوند. سلکتور سوییچ اشنایدر الکتریک دارای دو وضعیت بازگشت فنری به وسط و وضعیت ماندگار است که اکثراً به‌صورت دو حالتِ یا سه حالتِ ساخته می‌شوند. سلکتور سوئیچ‌هایی را که با چرخاندن کلید می‌توان حالت آن‌ها را در شرایط کار یا قطع به‌صورت پایدار نگاه داشت، سلکتور سوئیچ کلیددار می‌گویند.
    15/05/1400 01:40 ب.ظ
    پاسخ به سوال:
    شستی استارت – استوپ دوبل  چیست و چه کاربردی دارند؟
    جواب:
    شستی استارت استوپ ترکیبی از شستی استارت و شستی استوپ است. به طور کلی برای هر شستی می توانیم از یک شماره دو رقمی استفاده کنیم.
       شمارۀ سمت راست (یکان) تعداد تیغه های بسته یعنی استوپ ها و شمارۀ سمت چپ (دهگان) تعداد تیغه های باز یعنی تعداد استارت ها را مشخص می کند مثلاً شستی استوپ استارت دوبل با شمارۀ 11 و شستی استارت تکی با شمارۀ 10 و استوپ تنها با شمارۀ 01 شناسایی می شوند و عدد 32 مشخص کننده یک شستی مرکب است که پنج تیغه دارد سه تای آنها استارت و دو تای دیگر استوپ هستند. جهت فلش روی علامت اختصاری شستی ها تعیین کننده جهت نیرو برای برگشت فنر به جای اولش را مشخص می نماید.
       در رسم نقشه های برقی به طور معمول بیشتر دستگاه ها را در حالت قطع (خاموش نرمال) و اتصال تیغه ها را از سمت چپ به راست می کشند. نقشه های اتصال در صورت امکان به شکل عمودی به ویژه برای مدارهای فرمان رسم می شوند.
    انصراف از نظر