social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    سنسور خازنی چیست؟

    این دستگاه های اندازه گیری مطلق و بدون تماس، حرکت را در سطح زیر نانومتر بدون تماس مستقیم تشخیص می دهند. سنسور خازنی ترکیبی از دقت، وضوح و پایداری بیشتر را نسبت به سنسورهای نوع فشار سنج (سنسورهای مقاومت پیزو) ارائه می دهد.

    یکی از سنسور های مورد نیاز در صنعت، سنسور خازنی می باشد. باید بیان شود که سنسورهای خازنی سنسورهای بدون تماس و همچنین بدون کنتاکت الکتریکی هستند که در مقابل فلزات و اغلب غیر فلزات عمل می ‌نمایند و وظیفه خود را انجام می دهند. لازم به ذکر است که این سنسور‌ها برای کنترل سطوح در مخازنی که از مواد پودری، مایع و با دانه دانه پر شده اند مناسب می ‌باشند. همچنین از آن ‌ها می‌توان به عنوان مولد پالس به منظور کنترل وضعیت برنامه ماشین آلات برای شمارنده ‌ها و همچنین نمایان سازی تقریبا تمام مواد فلزی و غیر فلزی استفاده کرد. می توان اذعان داشت که سنسور های خازنی با الکترود سنجش رسانا در یک دی الکتریک، با ولتاژ محرک در طیف پنج ولت و مدارهای تشخیص که به نوبه خود یک تغییر خازن را به ولتاژ، فرکانس، و طیف گسترده پالس تغییر می دهد، کار می کند.


    سه نکته بسیار مهمی که درباره سنسور های خازنی می توان بیان کرد، به صورت زیر می باشد:


    •    سنسور های خازنی نوعی دیگر از سنسورهای مجاورتی می باشند.
    •    سنسور های خازنی  شباهت بسیار زیادی با سنسورهای القایی دارند.
    •    از تفاوت های اصلی سنسور خازنی با  سنسور القایی در این است که سنسور القایی یک میدان الکترومغناطیسی تولید می نماید.

    از این سه نکته می توان نتیجه گرفت که سنسور القایی فقط قابلیت تشخیص مواد فلزی را دارد ولی سنسور خازنی علاوه بر مواد فلزی قابلیت تشخیص مواد غیر فلزی مانند شیشه، کاغذ، پلاستیک، مایعات و پارچه را نیز دارد.

    برتری های سنسور خازنی نسبت به انواع دیگر به شرح زیر است:

    • پهنای باند بالاتر
    • عدم وجود خطای دوره ای
    • عدم نیاز به تماس
    • ایده آل برای اندازه گیری موازی
    • قابلیت تکرار بهتر
    • پایداری بلند مدت
    • اندازه گیری مستقیم

    سنسور خازنی چیست؟

    قابلیت های سنسور خازنی چیست؟

    سنسورهای خازنی، دقیق ترین سیستم های اندازه گیری برای کاربردهای نانو موقعیت موجود در بازار هستند. بر خلاف سنسورهای با وضوح بالا که تغییر شکل محرک را اندازه گیری می کنند، مانند سنسور فشار سنج یا سنسورهای پیزوریزیستور، سنسورهای خازنی دستگاه های بدون تماس و اندازه گیری مستقیم هستند. این قابلیت ها باعث می شود تا این سنسورها از مزایای زیادی برخوردار باشند.

    سنسور خازنی، با اندازه گیری تغییرات در قطعه الکتریکی به نام خازن فعالیت می کنند. ظرفیت بیان می کند که چگونه دو جسم رسانا با وجود فاصله بین آنها، به اختلاف ولتاژ اعمال شده، پاسخ دهند. وقتی ولتاژ به هادی ها وارد می شود، یک میدان الکتریکی بین آنها ایجاد می شود و باعث جمع شدن بارهای مثبت و منفی روی هر جسم می شود. اگر قطبیت ولتاژ معکوس شود، شارژها نیز معکوس می شوند.

    سنسورهای خازنی از ولتاژ متناوب استفاده می کنند که باعث می شود بارها به طور مداوم موقعیت خود را معکوس کنند. این حرکت بارها باعث ایجاد یک جریان الکتریکی متناوب می شود که توسط سنسور تشخیص داده می شود.

    نحوه عملکرد سنسور خازنی

    این سنسور از نظر فنی، ظرفیت کاملاً متناسب با سطح اشیا دارد و ثابت دی الکتریک هم با فاصله مناسبی از هم قرار گرفته اند. تمرکز بر میدان الکتریکی، یکی از فاکتورهای مهم در انواع سنسور است که در سنسور خازنی هم دیده می شود. وقتی ولتاژ به یک رسانا وارد می شود، میدان الکتریکی از هر سطح خارج می شود. در یک سنسور خازنی، ولتاژ حسگر بر روی ناحیه حسگر اعمال می شود.

    هنگامی که ولتاژ به ناحیه سنجش وارد می شود، یک مدار جداگانه، ولتاژ دقیقاً مشابه را به محافظ اعمال می کند. از آنجا که هیچ تفاوتی در ولتاژ بین ناحیه سنجش و محافظ وجود ندارد، هیچ میدان الکتریکی بین آنها وجود ندارد. هر هادی دیگر در کنار یا پشت کاوشگر به جای ناحیه سنجش، یک میدان الکتریکی با محافظ تشکیل می دهد. فقط قسمت جلوی محافظ ناحیه سنجش مجاز است که یک میدان الکتریکی را با هدف تشکیل دهد. این موارد توسط سنسورها تنظیم می شود.

    انواع سنسور خازنی و نکات آن ها

    سنسورهای خازنی در دو نسخه اصلی در دسترس هستند. نوع اول، سنسور محافظ یا قابل جاسازی است اما با وجود نوع دیگر سنسور خازنی، از آنها به عنوان سنسورهای تشخیص شی استفاده می شود.  نوع دوم، سنسور محافظت نشده یا غیرقابل جاسازی است. این نوع هم یکی از انواع سنسور خازنی است اما گاهی اوقات به آن سنسور تشخیص سطح هم گفته می شود.

    سنسورهای خازنی فلاش یا شیئی محافظت می شوند و از یک میدان الکترواستاتیک خط مستقیم استفاده می کنند. این میدان متمرکز فقط از قسمت جلوی سنسور ساطع می شود که این امکان را به وجود می آورد تا فقط چهره سنسور قابل مشاهده باشد.

    میدان الکترواستاتیک بسیار متمرکز برای تشخیص مقادیر کمی از مواد با ثابت دی الکتریک مناسب است. محدوده معمول یک سنسور خازنی 18 میلی متری تقریباً 2 تا 8 میلی متر است که به ثابت دی الکتریک اجسام بستگی دارد. مانند هر سنسور خازنی، سنسور باید پس از نصب تنظیم شود.

    اگر سنسورها در مجاورت یکدیگر نصب شده باشند، شکاف باید برابر قطر یا فاصله تنظیم شده یا کمتر باشد. این سنسورها همچنین می توانند در مقابل یکدیگر نصب شوند اما فاصله باید از فاصله تنظیم شده برای اندازه گیری سنسور کم تر باشد.

    ویژگی های سنسور خازنی چیست؟

    سنسورهای خازنی برای تشخیص جامدات یا مایعات از طریق دیواره های ظرف غیر فلزی تا ضخامت 4 میلی متر مناسب هستند. سنسورهای خازنی نوع دوم تشخیص ناپایداری دارند و در سطح محافظت نمی شوند. این سنسور از یک میدان الکترواستاتیک کروی استفاده می کند. این میدان از قسمت جلوی سنسور ساطع می شود و به طرفین سنسور می پیچد. برخلاف سنسور نوع اول، این نسخه را نمی توان در ماده ای نصب کرد که فقط ظاهر سنسور قابل مشاهده باشد.

    سنسورهای غیر فلاش دارای ویژگی های بهتر و عملکرد بهتری هستند. این سنسور خازنی، میدان الکترواستاتیک کروی سطح فعال بزرگتری را ایجاد می کند و برای تشخیص مواد فله و مایع به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بسیار مناسب است. سنسورهای خازنی برای تشخیص دامنه کوتاه تقریباً هر جسم بدون در نظر گرفتن رنگ، بافت و مواد مناسب هستند.

    سنسور خازنی برای تشخیص مقادیر مکانیکی همه به یک اندازه گیری جا به جایی متکی است. حرکت یک الکترود معلق با توجه به یک الکترود ثابت، ارتباط خازن را بین الکترودها برقرار می کند. این اثر را می توان اندازه گیری کرد و اگر کمیت مکانیکی در الکترود متحرک به وجود آید، سنسور فعالیت خود را شروع می کند. از آنجا که حساسیت خازن ارتباط مستقیمی با اندازه آن دارد، یک خازن کوچک به معنای حساسیت بالا است. به همین دلیل سنسورهای خازنی باید تا حد ممکن بزرگ باشند. این سنسورها در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

    کاربرد سنسور خازنی چیست؟

    بیشتر مراکز تخصصی در سنسورهای سیلیکون علاقه به بهره برداری از فناوری سیلیکون برای تولید حسگرهای فشار خازنی را نیز نشان می دهند. اصل سنسورهای خازنی امکان تحقق سیستم های اندازه گیری با عملکرد نامعلوم را فراهم می کند. در واقع، سنسور خازنی مزایای متمایزی را در مقایسه با نمونه های دیگر از خود نشان می دهد. این سنسور از ویژگی هایی مثل حساسیت بالا، مصرف کم انرژی، عملکرد بهتر دما، حساسیت کمتر به رانش برخوردار است. با وجود تمام مزایای سنسور خازنی، در برخی موارد می توان معایبی را هم برای آن مطرح کرد. یکی از آن ها پیچیدگی طراحی و الزامات مدار سنجش است.

    اساساً سنسورهای خازنی در مقایسه با سنسورهای دیگر، از نظر نحوه اندازه گیری، میزان جا به جایی و تحرک متفاوت هستند. این تفاوت ها پیامدهای مهمی در دستگاه مونتاژ نهایی دارند. با این حال، مسئله بسیار مهم تر، حساسیت بسیار زیاد این سنسورها همراه با مصرف کم انرژی است. این موارد باعث کاربرد بیشتر آنها به ویژه در دستگاه های کاشت پزشکی شده است. این سنسورها با قابلیت تشخیصی بالا به عنوان انتخاب مناسب برای استفاده در دستگاه ها شناخته می شوند.

    کاربرد انواع سنسور خازنی

    از نظر عملکرد سنسورهای خازنی نوع اول و دوم به ترتیب به صورت منفعل و فعال شناخته می شوند. سیستم های فعال بر اساس طول کابل، دچار محدودیت نمی شوند. آنها در پهنای باند خروجی بالاتر و فرکانس های بالاتر کار می کنند. سنسور خازنی فعال برای برنامه هایی که ممکن است حاوی نویز الکتریکی سرگردان روی هدف باشند مانند تجزیه و تحلیل اسپیندل، مناسب هستند. سیستم های فعال انعطاف پذیری کمتری در تنظیمات دارند و برای به کار بردن آن ها باید هزینه های بیشتری در نظر گرفته شود.

    سیستم های غیرفعال دارای مزایای خاصی هستند. انعطاف پذیری بالاتری از نظر پایداری، پیکربندی آسان و هزینه کمتری دارند. پهنای باند پایین تر، محدودیت های طول کابل و فرکانس پایین تر درایو، از معایب این سنسور است که باعث می شود تا برای برخی از برنامه ها مناسب نباشد.

    هر چه اندازه سنسور بزرگتر باشد، وضوح تصویر نیز بهتر است. انتخاب اندازه سنسور به اندازه هدف بستگی دارد. اندازه سنسور باید به همان اندازه که عملاً امکان پذیر است، بزرگ باشد. اندازه سنسور نیز بر دامنه تأثیر می گذارد. هر چه سنسور خازنی بزرگتر باشد، دامنه عملیاتی آن نیز بیشتر است. به عنوان یک قاعده استاندارد برای سنسور های گرد، قطر سنسور نباید کمتر از چهار برابر حداکثر دامنه باشد.

    اهمیت پایداری و ثبات سنسور خازنی

    پایداری سنسور تابعی از عوامل متعدد است. این عوامل را می توان به عنوان عوامل بیرونی و درونی دسته بندی کرد. ثبات اندازه گیری نسبی برای اندازه گیری های متعدد مانند کنترل، تجزیه و تحلیل اسپیندل یا دیگر اندازه گیری های کوتاه مدت چندان مهم نیست اما برای اندازه گیری هایی که دقت در مدت زمان طولانی لازم است، انتخاب دقیق سیستم های سنجش و عوامل خارجی بسیار مهم است. از این رو با درک شرایط، باید سنسور مناسب انتخاب شود.

    برخی از ویژگی های مهم در مورد سنسور خازنی به صورت زیر است: 

    • سوئیچ مجاورت برای تشخیص اندازه مایعات و همچنین اجسام جامد
    • فاصله سوئیچینگ بالا تا 30 میلی متر حتی از طریق دیوارهای غیر فلزی
    • کاملاً قابل اعتماد حتی در صورت تداخل شرایط محیطی، به عنوان مثال نور محیط یا خاک

    سختی و مقاومت مواد را می توان برای ایجاد طیف وسیعی از حساسیت ها و فشارهای کاری انتخاب کرد. برای دریافت سیگنال بزرگ، باید سنسور نسبتاً بزرگ باشد که می تواند دامنه عملکرد فرکانس را محدود کند. با این حال، سنسور خازنی کوچکتر حساس تر هستند و زمان پاسخ سریع تری دارند.

    چه موادی برای سنسورهای خازنی استفاده می شود؟

    حسگرهای خازنی حسگرهای غیر تماسی هستند که روی فلزات و اغلب بر روی غیر فلزات کار می کنند. این سنسورها برای کنترل سطح در مخازن پر از مواد پودری، مایع یا دانه ای مناسب هستند. سنسورهای مجاورتی خازنی برای تشخیص اجسام غیر فلزی مانند شیشه، چوب، پلاستیک و غیره مناسب تر هستند. از حسگرهای القایی برای تشخیص اجسام فلزی استفاده کنید. آنها همچنین می توانند به عنوان مولدهای پالس برای کنترل وضعیت های برنامه ماشین ها، شمارنده ها و تشخیص تقریباً تمام مواد فلزی و غیرفلزی استفاده شوند.

    سنسورهای خازنی چگونه کار می کنند؟

    ساختار این سنسورها از چهار قسمت آمپلی فایر،  اشمیت تریکر،  دمدو لاتور،  اسیلاتور، قسمت اساسی اسیلاتور از دو قسمت فلزی تشکیل شده است که موقعیت نسبت به یکدیگر باعث ایجاد ظرفیت خازنی می شود. هرچه ثابت دی الکتریک قطعه مورد نظر بیشتر باشد، تشخیص آن برای سنسور آسان تر خواهد بود. هوا با ثابت دی الکتریک 1 به عنوان مقدار پایه قرار می گیرد. حسگرهای خازنی اجزایی را با ثابت دی الکتریک بیشتر از 2 تشخیص می دهند. همچنین، هرچه اندازه قطعه بزرگتر باشد، تشخیص آن توسط سنسور آسانتر است.

    بدون این عنصر در مقابل یک سنسور خازنی، ثابت دی الکتریک برابر با 1 است و ظرفیت خازن به دلیل وجود هوا بین صفحات خازن دی الکتریک کم است. در نتیجه اسیلاتور کار نمی کند و خروجی سنسور خاموش می شود. هرگاه جزء با ضریب الکتریکی E به صفحه حساس نزدیک شود، باعث تغییر در ظرفیت بین صفحات می شود (C1>C0). این تغییرات محدوده خروجی اسیلاتور را تغییر می دهد. دمودولاتور دامنه نوسانگر را نمایش می دهد و این مقدار را با یک سطح مرجع مقایسه می کند. هنگامی که محدوده مقدار بیشتر از محدوده مرجع باشد، خروجی سنسور فعال می شود. تقویت کننده خروجی وظیفه تامین جریان بار را بر عهده دارد.

    کاربرد سنسورهای خازنی در صنعت

    یکی از کاربردهای حسگرهای خازنی در صنعت، تشخیص پر شدن مایع مورد نظر در بطری است. برای این منظور بطری هایی که باید پر شوند بر روی یک تسمه نقاله جابجا می شوند. مطابق شکل زیر از سنسور 1 برای تشخیص وجود بطری و سنسور 2 برای تشخیص مایع داخل بطری استفاده می شود. به محض اینکه وجود بطری در موقعیت در نظر گرفته شده توسط سنسور 1 تشخیص داده شد، فرآیند پر کردن بطری آغاز می شود.در این حالت سنسور 2 غیر فعال می ماند. فرآیند پر کردن بطری زمانی متوقف می شود که مایع به سطح مورد نیاز سنسور 2 برسد.

    کاربرد سنسورهای خازنی در صنعت

    کلام آخر
    سنسور خازنی یکی از سنسورهای غیر تماسی است که برای تشخیص اجسام فلزی و غیرفلزی استفاده می شود. سنسورهای خازنی حساسیت و پهنای باند بالایی دارند. یکی از مزیت های سنسورهای خازنی اندازه کوچک و سهولت نصب آنهاست.

    سنسور خودرو چیست؟

    بهتر است ابتدا نام اصلی سنسور را بررسی کنید. حسگر دستگاهی است که به محرک های فیزیکی پاسخ می دهد و محرک ها را به عنوان ورودی دریافت می کند ، آنها را به سیگنال های الکتریکی قابل اندازه گیری تبدیل می کند و آنها را به عنوان خروجی منتقل می کند. سنسور می تواند مکانیکی ، الکتریکی ، مغناطیسی یا نوری باشد.
    علاوه بر این ، هر حسگر به محرک های فیزیکی خاصی پاسخ می دهد و برای اندازه گیری متغیرهای خاص استفاده می شود. این سنسورها در همه خودروها از جمله کاربراتوری و انژکتوری استفاده می شوند. اما منابع اطلاعاتی آنها متفاوت است. در خودروهای کاربراتوری ، اطلاعات سنسور به طور مستقیم به راننده گزارش می شود ، در خودروهای انژکتوری ، اطلاعات به ECU منتقل می شود که پس از پردازش ، در اختیار راننده قرار می گیرد. گاهی اوقات ، سنسور به طور مستقیم به برخی از عملگرها متصل می شود و با توجه به شرایط ، دستورات لازم برای این اپراتورها صادر می شود.


    البته سنسورهای بسیار بیشتری در خودروهای انژکتوری نسبت به خودروهای کاربراتوری وجود دارد. سنسور ، وضعیت برخی از محرک های فیزیکی مربوط به آن را بررسی می کند ، نقص ها ، خرابی ها یا مشکلات را گزارش می دهد و اعلام می کند که باید تعمیر شود. بنابراین ، هرگونه ضعف در گزارش سنسورها و انتقال گزارش هایی که دریافت می کنند ، پیامدهای نامطلوبی برای اجزای فنی خودرو خواهد داشت. خودروها دارای انواع مختلفی از سنسورها هستند و انواع آنها هر روز در حال افزایش است. تنوع سنسورهای خودرو یکی از مزایای آن است. سازندگان خودرو سعی کرده اند با طراحی و استفاده از حسگرهای مختلف ، شرایط قسمت های مختلف خودرو را رصد کرده و گزارش دهند .

    مهمترین انواع سنسورهای خودرو

    از گذشته تا به امروز ، خودروها همیشه دارای سنسور بوده اند. اما خودروهای مدرن امروزی علاوه بر سنسورهای قدیمی دارای سنسورهای پیشرفته نیز هستند و این سنسورها به تدریج اهمیت و ضرورت وجود آنها را در خودروها ثابت می کنند. در میان آنها ، مهمترین و قدیمی ترین سنسورهای مورد استفاده در خودروها عبارتند از:
    •    سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
    •    سنسور دور موتور یا RPM
    •    سنسور دریچه گاز یا TPS
    •    سنسور دمای آب یا خنک کننده موتور یا CTS
    •    سنسور دمای هوای ورودی یا ATS
    •    سنسور اکسیژن
    •    سنسور ضربه Knock Sensor
    •    سنسور استپر موتور Idling Regulation Step Motor
    •    سنسور سرعت VSS
    •    سنسور جریان هوا یا MAF
    •    سنسور موقعیت میل سوپاپ
    •    سنسور سطح بنزین
    •    سنسور فشار روغن

    چنین مواردی سالهاست که در خودروها ظاهر شده است. به عنوان مثال ، حتی در خودروهای کاربراتوری ، از سنسورهای دمای آب یا سنسورهای دور موتور استفاده می شود ، اما اکنون سنسورهای جدیدتری به خودروها اضافه شده است. مثل سنسور فشار باد لاستیک ها. سنسور MAP مخفف(Absolute Pressure Sensor (Manifold یکی از اجزای کلیدی موتور انژکتوری است در منیفولد هوای ورودی نصب می‌شود و برای محاسبه فشار ورودی داخل موتور و ارسال اطلاعات به ECU استفاده می شود. علاوه بر سنسور MAP ، برخی از خودروها دارای سنسور دمای هوای منیفولد برای اندازه گیری دمای هوای ورودی به موتور هستند. گاهی اوقات این دو سنسور به طور جداگانه نصب می شوند و گاهی هردو در یک قطعه ترکیب می شوند.


    مطمئناً وظیفه این جزء بررسی فشار ورودی منیفولد و گزارش وضعیت آن به ECU است. این بدان معناست که وقتی پدال گاز را می فشاریم یا رها می کنیم ، این فشار تغییر می کند.با وجود این تغییرات ، همکاری MAP و ECU هنوز بهترین شرایط کار را برای موتور فراهم می کند. به این ترتیب تزریق سوخت به سیلندر بر اساس این تغییر فشار تنظیم می شود.

    ساختار انواع سنسور خازنی

    ساختمان اساسی این سنسور‌ها از چهار قسمت تشکیل شده است:

    قسمت اساسی اسیلاتور از دو قطعه فلزی تشکیل شده است. وضعیت قرارگیری این قطعات فلزی نسبت به هم طوری است که باعث ایجاد یک ظرفیت خازنی می‌شود. هرگاه قطعه‌ای با ضریب الکتریکی E. به صفحه حساس نزدیک گردد باعث تغییر ظرفیت خازنی بین صفحات می‌شود. این تغییر ظرفیت خازنی باعث تغییر دامنه خروجی اسیلاتور می‌شود. دمدولاتور دامنه اسیلاتور را آشکار می‌کند و این مقدار را با سطح مرجع مقایسه می‌نماید. هرگاه دامنه این مقدار از دامنه مرجع بیشتر باشد، خروجی سنسور تحریک می‌شود. آمپلی فایر خروجی وظیفه تامین جریان بار را به عهده دارد.

    ساختار انواع سنسور خازنی

    مزایای استفاده از سنسور خازنی

    در ادامه ی مبحث سنسور خازنی چیست؟ لازم بوده، تا مزایا و منافع ناشی از بهره وری از این سنسور ها را بیان کنیم. به موارد زیر توجه کنید؛

    دقت بالا: سنسورهای خازنی دارای دقت بالایی در اندازه گیری تغییرات حجم یا فاصله هستند. این دقت بالا باعث می شود که اطلاعات دقیقی درباره فاصله یا حجم مورد نظر دریافت شود.

    قابلیت تشخیص در فاصله های کوتاه: این محصولات قابلیت تشخیص تغییرات در فاصله های کوتاه را دارا هستند. این قابلیت به صنایعی که نیاز به تشخیص و کنترل فاصله در فاصله های بسیار کوتاه دارند، مانند صنایع الکترونیکی و رباتیک، بسیار مفید است.

    قابلیت سازگاری با محیط های مختلف: در پاسخ به سوال سنسور خازنی چیست؟ باید گفت، که این تجهیز قابلیت سازگاری با محیط های مختلف را دارا هستند. این سنسورها می توانند در شرایط دمایی و رطوبتی متفاوت عمل کنند و در محیط های صنعتی سخت نیز قابل استفاده هستند.

    عدم نیاز به تماس مستقیم: سنسورهای خازنی برای اندازه گیری فاصله یا حجم، نیازی به تماس مستقیم با شیء مورد نظر ندارند. این به معنی عدم وجود اصطکاک و سایش است که می تواند در برخی از کاربردها مانند صنایع غذایی و دارویی بسیار مهم باشد.

    سرعت بالا: این محصولات دارای سرعت بالایی در تشخیص و اندازه گیری تغییرات هستند. این سرعت بالا به صنایعی که نیاز به عملکرد سریع و پاسخگویی فوری دارند، مانند صنایع خودروسازی و رباتیک، بسیار کمک می کند. در مبحث سنسور خازنی چیست؟ توجه به این مزایا بسیار مهم می باشد.

    قابلیت استفاده در برنامه های کنترلی: سنسورهای خازنی قابلیت استفاده در برنامه های کنترلی را دارا هستند. این به معنی این است که اطلاعات دریافتی از سنسورها می تواند برای کنترل و کنترل دستگاه ها و سیستم ها استفاده شود.

    قابلیت تعیین موقعیت: ابن تجهیزات قابلیت تعیین موقعیت دقیق را دارا هستند. با استفاده از این سنسورها، می توان موقعیت دقیق یک شیء یا سیستم را تعیین کرد، که در برخی از کاربردها مانند رباتیک و خودروهای هوشمند بسیار مهم است.

    کلام آخر

    سنسور خازنی یکی از سنسورهای غیر تماسی است که برای تشخیص اجسام فلزی و غیرفلزی استفاده می شود. سنسورهای خازنی حساسیت و پهنای باند بالایی دارند. یکی از مزیت های سنسورهای خازنی اندازه کوچک و سهولت نصب آنهاست.

    انصراف از نظر