social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    معرفی شستی های بدون سیم

    انواع شستی‌ها در تاسیسات کوچک، به شکل مستقیم روی تابلو برق مونتاژ می گردد و سیم بندی آن‌ها در تابلو تعبیه شده است. به علت مختلف همچون بزرگ بودن ماشین آلات، قرار گرفتن اپراتور در محل دیگر، ارسال فرمان از محل مختلف و … همیشه این امکان وجود ندارد که شستی‌ها روی تابلو برق نصب گردد. جهت رفع این مشکل اغلب شستی‌ها در جعبه‌های استاندارد نصب می شوند و توسط سیم و کابل به تابلوی کنترل اصلی متصل می گردد.

    قطعات الکترونیکی و مکانیکی امروزه در زندگی بشر تأثیر گذار هستند، لازم به ذکر است که زندگی انسان ها نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است و همچنین این تغییرات سبب شده است تا زندگی بسیار راحت تر باشد. قبل از اختراع شدن برق، سطح راحتی و آسایش مردم در هر جامعه پایین بود و بعد از آن که برق اختراع شد سطح رفاهی و آسایش مردم دو چندان گردید و همچنین زندگی بشر با یک تغییرات عظیم رو به رو شد، تا امروزه که در صورت نبود برق زندگی همه انسان های روی این کره خاکی به خطر می افتد و با مشکلات فراوانی رو به رو می شود. وسایل برقی و مکانیکی خاصی به وجود آمده است که در صورت نبود آن ها بسیاری از وسایل مورد نیاز ما انسان ها به کار نمی افتد. در این مقاله از وب سایت آژند برق به بررسی شستی های بدون سیم می پردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    شستی چیست ؟

    شستی، وسیله ای است با مکانیزم ساده سوئیچی که برای کنترل کردن پروسه یک سیستم عملیاتی و یا یک دستگاه خاص به کار می رود. جنس بدنه و قسمت های مختلف شستی معمولاً از پلاستیک یا فلز یا باکالیت مقاوم و سخت و پلاستیک ساخته می شود. لازم به ذکر می باشد که شستی های فلزی و پلاستیکی دارای کنتاکت کمکی هستند.

    سطح شستی که اصطلاحاً سری شستی نیز نامیده می شود یا صاف و مسطح و یا گود است به گونه ای که حالت انگشت شست را دارا است و یا کله قارچی است که گاهی کلید هم برای قفل کردن تجهیز دارد. سری شستی نیز به شکل گرد یا مربعی ساخته می شود.

    شستی ها با نام پوش باتون نیز شناخته می شوند و شایان به ذکر می باشد که در واقع شستی یا پوش باتون به عنوان تجهیزات فرمان هستند که تحریک آن ها با دست انجام می‌ گیرد. شستی ‌ها جهت فرمان قطع و وصل مدار به کار می ‌روند؛ معمولاً برای فرمان وصل مدار از رنگ سبز شستی با کنتاکت باز استفاده می ‌شود و همچنین برای فرمان قطع مدار از رنگ قرمز و با کنتاکت بسته استفاده می ‌شوند. در صورتی که از فرمان قطع و وصل در یک شستی استفاده شود به عنوان شستی استارت - استوپ دوبل شناخته می‌ شود.

    انواع شستی :

    ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که شستی استارت و شستی استوپ چیست ؟

    برای پاسخ به این سؤال باید بیان شود که شستی ها در دو نوع زیر مورد استفاده قرار می گیرند :

    • شستی استارت
    • شستی استاپ
    • شستی استارت – استوپ دوبل

    باید بیان شود که یکی از موارد استفاده از این شستی ‌ها برای تابلوهای برق صنعتی جهت راه‌ اندازی موتور ( شستی استارت ) و قطع کننده ( شستی استوپ ) می باشد.

    شستی استارت (START) چیست ؟

    شستی که پس از تحریک یا فشار دادن، کنتاکت قطع را وصل می کند شستی استارت نامیده می شود. به بیان دیگر شستی استارت در حالت عادی باز بوده با فشار دادن به صورت لحظه ای بسته خواهد شد. در شستی استارت، با برداشتن فشار دست از روی آن کنتاکت مجدداً باز شده و در داخل شستی استارت یک فنر قرار می گیرد که موجب بازگشت آن خواهد شد. لازم به ذکر می باشد که معمولاً رنگ شستی استارت سبز یا مشکی است.

    شستی استوپ (STOP) چیست ؟

    شستیکه پس از تحریک یا فشار دادن، کنتاکت وصل را قطع می کند شستی استوپ نامیده می شود. به بیان دیگر شستی استوپ در حالت عادی بسته است و با فشار دادن به صورت لحظه ای باز خواهد شد. در شستی استوپ، با برداشتن فشار دست از روی آن کنتاکت مجدداً بسته شده و در داخل شستی استوپ یک فنر قرار می گیرد که موجب بازگشت آن خواهد شد، اما لازم به ذکر می باشد که مدار کنتاکتور با استفاده از تیغه کمکی یعنی همان کنتاکت باز به حالت وصل باقی می ماند. اگر از کمکی استفاده نشود مدار آن گاه ناپایدار می شود. البته زمانی که کنتاکتور وصل را به وسیله استوپ قطع کنیم، این موضوع را می توان زمانی که جریان برق شبکه قطع می شود، مشاهده کرد که چگونه مدار کنتاکتور قطع و با برقرار شدن جریان برق کنتاکتور وصل نمی شود مگر این که دوباره مدار را از دوباره استارت کنیم. باید بیان شود که معمولاً رنگ شستی استوپ قرمز می باشد.

    شستی استارت – استوپ دوبل چیست ؟

    شستی استارت استوپ ترکیبی از شستی استارت و شستی استوپ می باشد که به طور کلی برای هر شستی می توانیم از یک شماره دو رقمی استفاده کنیم.برای اطلاع بیشتر باید عنوان شود که شمارۀ سمت راست ( یعنی یکان عدد ) تعداد تیغه های بسته یعنی استوپ ها و شمارۀ سمت چپ ( یعنی دهگان عدد ) تعداد تیغه های باز یعنی تعداد استارت ها را مشخص می کند مثلاً شستی استوپ استارت دوبل با شمارۀ ۱۱ و شستی استارت تکی با شمارۀ ۱۰ و استوپ تنها با شمارۀ ۰۱ شناسایی می شوند و عدد ۳۲ مشخص کننده یک شستی مرکب است که پنج تیغه دارد سه تای آن ها استارت و دو تای دیگر از آن ها استوپ هستند. جهت فلش روی علامت اختصاری شستی ها تعیین کننده جهت نیرو برای برگشت فنر به جای اولش را مشخص می نماید.

    در رسم نقشه های برقی به طور معمول بیشتر دستگاه ها را در حالت قطع یعنی حالت خاموش نرمال و اتصال تیغه ها را از سمت چپ به راست می کشند. نقشه های اتصال در صورت امکان به شکل عمودی به ویژه برای مدار های فرمان رسم خواهند شد.

    شستی بدون  سیم :

    در تأسیسات خاص و تأسیساتی که کوچک می باشند، انواع شستی ‌ها به صورت مستقیم روی تابلو برق مونتاژ می‌ شوند و سیم بندی آن ‌ها در تابلو مورد نظر قرار می ‌گیرد. به دلایل مختلف مانند موارد زیر، همیشه این امکان وجود ندارد که شستی‌ های مربوطه بر روی تابلو برق نصب گردند:

    • بزرگ بودن ماشین آلات
    • قرار گرفتن اپراتور در محل دیگر
    • ارسال فرمان از محل مختلف و …

    حال شایان به ذکر می باشد که برای رفع این مشکل معمولاً شستی ‌ها را در جعبه‌های استاندارد نصب شده و توسط سیم و کابل به تابلوی کنترل اصلی متصل می گردند.اگر این کار را انجام دهید آن گاه مشکل قرار گرفتن شستی ‌ها روی تابلو برق را حل خواهند کرد، اما باید بیان شود که مشکلات دیگری به سیستم مورد نظر اضافه خواهد شد. طبق استاندارد ‌های صنعت برق، برای برقراری ارتباط بین شستی ‌ها و تابلو‌ های فرمان، مجاز نمی باشیم که سیم ‌ها و کابل ‌ها را بدون محافظ و بدون تجهیزات خاص روی ماشین آلات یا سطوح مختلف قرار دهیم. برای اتصال کابل به جعبه‌های استاندارد و تابلو‌ها باید از انواع گلند استفاده کرد.

    با توجه به محل قرار گیری تجهیزات و برای حفاظت سیم‌ ها و کابل‌ ها باید از روش ‌ها و تجهیزات مختلف مانند موارد زیر استفاده کرد :

    • لوله‌ های فولادی
    • لوله‌ های پلاستیکی
    • لوله‌ های خرطومی فلزی
    • کانال
    • داکت
    • انواع گلند و …

    شایان به ذکر می باشد که این تجهیزات باید در تمام مسیر بین شستی ‌ها و تابلو برق‌ ها قرار گرفته شود  و به صورت دوره ‌ای مورد بازبینی و رفع اشکال قرار بگیرند تا باعث بروز مشکلات خاص در سیستم مربوطه نشوند.

    مورد بسیار مهمی که باید به آن توجه نشان دهید، این است که تمام ماشین آلات و یا محیط ‌های صنعتی هرگز در شرایط عادی قرار ندارند. بسیاری از محیط ‌ها در معرض خطراتی مانند موارد زیر هستند :

    • آلودگی‌ های میکروبی ( بیمارستان ها، صنایع دارویی و تحقیقاتی )
    • نفوذ آب
    • نفوذ گرد و غبار
    • نفوذ ذرات و گاز‌های قابل اشتعال
    • حرارت بسیار بالا
    • حیوانات و …

    بنا بر خطرات ذکر شده به هیچ عنوان امکان در نظر گرفتن مسیری برای عبور سیم‌ ها و کابل ‌ها وجود ندارد. این شرایط حفاظت، از سیم و کابل را سخت ‌تر خواهد کرد و همچنین هزینه‌ های اجرا و نگهداری را به شدت افزایش خواهد داد.

    حال برای رفع این مشکل و کاهش هزینه ها‌ی اجرا و تغییرات بعدی می ‌توان از روش انتقال فرمان به صورت بدون سیم ( شستی بدون سیم ) استفاده کرد. بسیاری از تغییرات در ماشین آلات و ساختمان ‌ها نیاز به ایجاد مسیر‌های جدید برای انتقال سیم ‌ها و کابل ‌ها دارد. حتماً در ساختمان ‌های بسیاری وجود داکت ‌ها و لوله‌ های روی کار را مشاهده کرده اید. این مسیر‌ها در تغییرات بعدی و به علت عدم وجود مسیر مناسب برای عبور سیم‌ ها و کابل‌ ها ایجاد شده اند.

    لازم به ذکر می باشد که در روش انتقال فرمان به صورت بدون سیم یعنی با استفاده از شستی بدون سیم دیگر نیازی به احداث سیم و کابل بین ادوات فرمان مانند موارد زیر نمی باشد و همچنین بسیاری از مشکلات حل خواهند شد :

    در تمام سیستم ‌های انتقال فرمان بدون سیم، علاوه بر شستی یا فرستنده، موارد زیر نیز وجود دارد که داخل تابلو برق و یا محل‌ های مورد نیاز نصب و سیم بندی می‌ شوند :

    • یک یا چند گیرنده
    • آنتن
    • تکرار کننده و …

    این تجهیزات در مدل‌ های مختلفی از نظر روش نصب، منبع تغذیه، نوع خروجی و … وجود دارند.

    تابلو برق صنعتی چیست؟

    تابلوهای برق صنعتی دارای محفظه ‌ای هستند که اغلب  فلزی می باشد و  تجهیزات و قطعات مربوط به کنترل برق درون آن ها نصب می گردد. این تجهیزات و قطعات داخلی، بنا به کاربرد تابلو برق می ‌توانند متفاوت باشند همچنین از دیگر کاربردهای تابلو برق، محافظت افراد در مقابل برق‌ گرفتگی می باشد. همچنین از تجهیزات درونی خود نیز در برابر تأثیر عوامل محیطی محافظت می نماید.

    تابلو برق، تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی از قبیل سوئیچ ‌ها، دستگیره‌ ها و نمایشگرها را در ردیف‌های عایق‌ بندی شده و به‌ شکل منظم قرار می ‌دهد تا کنترل، تعویض و تعمیر آن ها به وسیله  اپراتور به راحتی  قابل اجرا باشد دراین‌ بین، ممکن است لازم باشد که برخی از تابلو برق‌ های الکترونیکی ویژگی‌های خاصی همچون تهویه مناسب برای کاهش دما، محافظت از اختلال فرکانس‌ های رادیویی، یا قابلیت محافظت از تخلیه الکترواستاتیکی، را دارا باشند.

    ریموت کنترل جرثقیل سقفی

    استفاده از ریموت کنترل های صنعتی و مقاوم در برابر اختلالات امواج، بهترین گزینه در کنترل بی سیم جرثقیل ها نویز، عوامل محیطی و ... می باشد. قبل از انتخاب تجهیزات بیسیم به این نکته توجه داشته  باشید که استفاده از کنترلرهای غیر صنعتی در جرثقیل ها می تواند حوادث زیادی را رقم بزند! هر سیستم ارسال فرمان به صورت بدون سیم از بخش های جداگانه ای مانند فرستنده، گیرنده، تجهیزات تقویت سیگنال، آنتن و ... تشکیل می شود. در ریموت جرثقیل ها نیز این موارد صادق بوده و باید در طراحی مدار فرمان، مدار قدرت، محل و ابعاد تابلو در نظر گرفته شوند.

    جعبه فرمان شستی :

    شایان به ذکر می باشد که از جعبه فرمان شستی برای نصب رو کار تجهیزات فرمان دستی و چراغ سیگنال مانند شستی، شستی های قطع اضطراری و … استفاده می شود. انواع شستی های فرمان و چراغ سیگنالی که قطر ۲۲ میلی متر دارند مانند چراغ سیگنال سبز پلاستیکی و یا امرجنسی کله قارچی پلاستیکی می توانند در این جعبه قرار بگیرند.

    نحوه عملکرد شستی ها :

    شستی ها معمولاً دارای یک فنر داخلی هستند تا زمانی که فشار داده شده و عمل مورد نظر را انجام داده، به صورت خودکار به حالت اولیه خود برگردد. در نمونه قفل شو، شستی پس از فشردن، قفل شده و تنها در صورت چرخاندن سری کله قارچی در جهت عقربه های ساعت آزاد شده و آن گاه به حالت اولیه باز خواهد گشت.

    در نمونه قفل شو کلید دار می توان توسط کلیدی که روی سری کله قارچی تعبیه شده است، شستی را قفل کرد تا به هیچ عنوان اجازه فشرده شدن و عمل کردن را نداشته باشد. این کاربرد در مناطق عملیاتی حیاتی استفاده می شود تا تنها افراد واجد شرایط امکان دسترسی به شستی را داشته باشند. لازم به ذکر می باشد که کد بندی شستی ها بر اساس رنگ آن ها صورت خواهد گرفت، بنابراین برای هر عملکرد یک رنگ اختصاص داده می شود که از این طریق اپراتور در هنگام انجام کار دچار اشتباه در فشردن دکمه ها نمی شود.

    کاربرد شستی های بی سیم :

    یکی از کاربرد های شستی ها در سیستم های اعلام حریق می باشد. لازم به ذکر است که  کشف حریق به دو صورت زیر انجام می گردد :

    • دستی ( شستی ها )
    • اتومات ( آشکارسازها )

    از این رو طبق استاندارد های مربوطه در صنعت برق در محل هایی که تردد انسانی وجود دارد استفاده از شستی یکی از الزامات بسیار حیاتی و مهم می باشد. شستی ها در دو نوع زیر می باشند :

    • تک مرحله ای
    • دو مرحله ای

    که شایان به ذکر است نوع دو مرحله ای آن دارای حفاظت بیشتری جهت جلوگیری از استفاده بی دلیل و سهوی می باشد.

    مزایای استفاده از شستی های بدون سیم :

    شستی های بدون سیم دارای مزایایی می باشند که سبب شده است تا استفاده از آن ها افزایش یافته و همچنین جایگزین شستی های سیم دار شوند، از جمله مزایای این شستی ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

    • نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که با حذف شستی های سیم دار و استفاده از انواع شستی های بی سیم می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد و تا حدود 20 درصد می توان از هزینه های بی مورد کم کرد.
    • انعطاف پذیری بسیار بیشتر در نصب ( نسبت به شستی های با سیم )
    • برای کاربری های مختلف مانند صنایع بسته بندی، ساختمانی، درب های اتوماتیک و ... می توان از آن ها استفاده کرد.
    • در محیط های صنعتی با خطرات بالا مانند صنایع نفت و گاز می توان از شستی های بدون سیم بهره برد.

    قیمت سیستم اعلام حریق بی سیم

    قیمت گذاری برای همه کالاها با توجه به کیفیت و نوع محصول متفاوت خواهد بود. در سیستم اعلام حریق بیسیم نیز با توجه به وجود انواع برند های مختلف در بازار و همچنین از نظر کیفیت و مرغوبیت کالا قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارد ولی به طور کلی سیستم اعلام حریق بیسیم به دلیل نیاز نداشتن به کابل کشی و داکت کشی با توجه به تکنولوژی آن و همچنین عدم نیاز به تخریب ساختمان معقول به صرفه و هزینه کمتری را نسبت به دیگر مدل های خود دارد که این نیز مورد توجه خریدار قرار می گیرد.

    سخن پایانی

    سیستم اعلام حریق بی سیم سیستمی است که بدون استفاده از تجهیزات ارتباطی فیزیکی کار می کند و در تکنولوژی آن به جای کابل، از امواج استفاده می شود.نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق بیسیم به این گونه است که در اثر تحریک دتکتورهای بیسیم و یا فشار شستی، سیگنال به پنل مرکزی ارسال و پنل مرکزی نیز با ارسال سیگنال به هشداردهنده ها موجب اعلام حریق می شود.

    انصراف از نظر