social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
بسته
تماس با ما :
۰۹۱۲۱۰۱۲۴۸۱
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    کنتاکتور چه کاربردی دارد؟

     

    کنتاکتورها به وسایل برقی اشاره دارند که برای تولید میدان مغناطیسی و بستن کنتاکت ها برای کنترل بار، از سیم پیچ ها برای جریان دادن به برق استفاده می کنند. از آنجا که می تواند به سرعت مدارهای اصلی AC و DC را قطع کند و می تواند اغلب به دستگاههایی با مدارهای کنترل جریان بزرگ متصل شود، به طور گسترده ای در مهندسی برق مورد استفاده قرار گرفته است.

     

    کنتاکتور چیست ؟

     

    کنتاکتور از سیستم الکترومغناطیسی (هسته آهن، هسته استاتیک آهن، سیم پیچ الکترومغناطیسی)، سیستم تماس و دستگاه خاموش کننده قوس تشکیل شده است).  اصل کار کنتاکتور به این صورت است که هنگامی که سیم پیچ الکترومغناطیسی کنتاکتور فعال می شود، یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند و باعث می شود هسته آهن استاتیک برای جذب آرماتور و ایجاد عملکرد تماس، جاذبه الکترومغناطیسی ایجاد کند، تماس NC قطع و تماس NO بسته می شود. هنگامی که سیم پیچ از انرژی خارج می شود، جاذبه الکترومغناطیسی از بین می رود و آرماتور تحت عمل عامل آزاد کننده، آزاد می شود تا تماس ها را بازیابی کند و درنتیجه تماس NC بسته می شود. 

     

    - طبقه بندی مشترک کنتاکتورها

     

    1. با توجه به نوع جریان کنترل شده:

     

    کنتاکتور AC (معمولاً مورد استفاده است) و کنتاکتور DC

    کنتاکتور AC عمدتا از مکانیزم الکترومغناطیسی، سیستم تماس، دستگاه خاموش کننده قوس و غیره تشکیل شده است. کنتاکتور DC به طور کلی برای کنترل تجهیزات الکتریکی DC مورد استفاده قرار می گیرد، سیم پیچ دارای انرژی است و اصول کارکرد و ساختار آن اساساً همان کنتاکتور AC است.

     

    2. طبقه بندی شده بر اساس هدف:

     

    کنتاکتور برای اهداف عمومی (بار مشترک) معمولا مورد استفاده قرار می گیرد.

    کنتاکتور برای خازن سوئیچینگ (مورد استفاده برای جبران توان راکتیو، مورد استفاده برای خازن سوئیچینگ استفاده می شود).

    کنتاکتور معکوس (دارای سوئیچ دوگانه قدرت و تجهیزات موتور به جلو و عقب می باشد).

    کنتاکتور کف زن (برای تجهیزات الکتریکی مانند جرثقیل در متالورژی و نورد فولاد استفاده می شود). آن ها برای تماس گیرنده های ساختمانی (خانه ها، هتل ها، آپارتمان ها، ساختمانهای اداری، ساختمان های عمومی، مراکز خرید و غیره کاربرد دارد. پارامترهای اصلی کنتاکتور عبارتند از: جریان، ولتاژ سیم پیچ، فرکانس، تعداد کنتاکت های اصلی (تعداد قطب ها) و کنتاکت های کمکی.

     

    کاربردهای موثر کنتاکتور

     

    کنتاکتور عمدتا برای اتصال یا قطع مکرر مدارهای AC و DC استفاده می شود. این ویژگی های عملکرد از راه دور و عملیات از راه دور را دارد. کنتاکتورها و رله ها با هم می توانند به عملکرد زمان بندی، کنترل بهم پیوسته، کنترل کمی مختلف و از دست دادن ولتاژ و توابع محافظت در ولتاژ پی ببرند. آنها به طور گسترده ای در مدارهای کنترل خودکار مورد استفاده قرار می گیرند. هدف اصلی، کنترل موتور است. آن ها همچنین می تواند برای کنترل بارهای الکتریکی دیگر مانند بخاری برقی، روشنایی، دستگاه های جوشکاری برقی، بانک خازن و ... مورد استفاده قرار گیرند. کنتاکتور نه تنها می تواند مدار را روشن و خاموش کند، بلکه دارای عملکرد محافظت در برابر ولتاژ پایین است. این پرکاربردترین جز الکتریکی ولتاژ پایین در مدار کنترل اتوماتیک در درایو الکتریکی است.

     

    - تفاوت بین کنتاکتور و رله

     

    در واقع از تفاوت بین رله و کنتاکتورها میتوان گفت که از کنتاکتورها برای روشن یا خاموش کردن بارهایی با توان بیشتر استفاده می شوند. به طور کلی در مدارهای کنترل الکتریکی از رله ها برای تقویت ظرفیت تماس رله های کوچک برای تحریک بارهای بیشتر استفاده می شود. با این حال، می توان گفت که اصل کار کنتاکتور و رله الکترومغناطیسی یکسان است، با توجه به اهداف خاص می توان آن ها را تشخیص داد:

     

    1. عملکرد اصلی رله تشخیص سیگنال، انتقال، تبدیل یا پردازش است. جریان مدار معمولاً کم است، یعنی به طور کلی در مدار کنترل استفاده می شود.

    2. عملکرد اصلی کنتاکتور، روشن شدن یا قطع مدار اصلی است. مدار اصلی به مداری گفته می شود که مستقیماً مبادله یا کنترل انرژی الکتریکی را در تجهیزات الکتریکی یا سیستم های قدرت انجام می دهد. مفهوم مدار اصلی مربوط به مدار کنترل است. به طور کلی، جریان از طریق مدار اصلی بیشتر از مدار کنترل است. بنابراین، کنتاکتورهای با حجم زیاد به طور کلی دارای یک پوشش خاموش کننده هستند (زیرا یک جریان بزرگ قطع شده دارند که باعث ایجاد قوس می شود، اگر از پوشش خاموش کننده قوس برای خاموش کردن قوس استفاده نشود، تماس می سوزد. تماس غیر قابل کنترل کنتاکت ها باعث افزایش مقاومت تماس بین تماس های متحرک و ساکن می شود و در نتیجه باعث افزایش بیش از حد درجه حرارت سطح تماس، تبدیل سطح تماس به نقطه تماس یا حتی عدم هدایت می شود.

    - روش های تعمیر در کنتاکتورها عبارتند از:

     

    1. برای روغن، مو یا اشیا خارجی موجود در تماس، آنها را با یک پارچه نخی آغشته به الکل یا بنزین پاک کنید.

    2. اگر یک تماس آلیاژی مبتنی بر نقره باشد، هنگامی که یک لایه اکسید در سطح تماس ایجاد می شود یا در اثر قوس الکتریکی کمی سوختگی یا سیاه شدن ایجاد می شود، به طور کلی بر کار تأثیر نمی گذارد. می توان آن را با محلول الکل، بنزین یا تتراکلرید کربن مالش داد.  برای تماس با مس، اگر سوختگی خفیف است، صیقل دادن با پارچه زبرین مجاز نیست، بنابراین از ماندن ذرات شن و ماسه کوارتز در بین تماس ها جلوگیری می کند و نمی تواند موثر واقع شود

     

    نکات موثر در استفاده از کنتاکتور و کاربردهای دیگر آن

     

    کنتاکتور مغناطیسی یک سوئیچ الکتریکی (کنترل شده الکتریکی) است که برای سوئیچینگ مدار قدرت الکتریکی استفاده می شود. این عامل با استفاده از اصول اساسی الکترومغناطیسی کار می کند. این یک دستگاه محافظ نیست، لذا نمی تواند به عنوان یک دستگاه محافظ مانند قطع کننده مدار و غیره استفاده شود. هدف اصلی کنتاکتور مغناطیسی در یک مدار، بررسی سوئیچینگ است که به آن دستگاه سوئیچینگ نامیده می شود. این سوئیچینگ قدرت بالا و کارکرد مکرر را با کمک کنتاکتور مغناطیسی انجام می دهد.

     

    با کمک کنتاکتور مغناطیسی می توان موتور با هر درجه بندی را از فاصله دور کنترل کرده و به کمک تک سوئیچ ها آن ها را کنترل کرد. طیف مختلفی از کنتاکتور مغناطیسی در بازار موجود است. کنتاکتور مغناطیسی مانند رله، یک دستگاه سوئیچینگ است اما ظرفیت جریان بالاتری دارد در حالی که رله دارای ظرفیت جریان پایین است. کنتاکتور مغناطیسی نسخه قوی رله است. کنتاکتور مغناطیسی قدرت بالایی را تحمل می کند اما رله توان کم را برای تماس های ضعیف خود کنترل می کند. از طرف دیگر قطع کننده مدار برای کار مکرر ساخته نشده اند، بلکه به تنهایی کار می کنند و مقداری سیگنال را به مدار خارجی می فرستند. رله با کمتر از 1 آمپر کار می کند اما کنتاکتور مغناطیسی می تواند در مدارهای بیش از 1 کیلو آمپر استفاده شود. 

     

    - کنتاکتور دارای سه جز است

     

    1-سیم پیچ قدرت 2- سیم پیچ کمکی 3-مکانیزم فنر

     

    سیم پیچ، برق کنتاکتور کمکی با جریان زیاد و کمکی را دریافت می کند و به کمک آن سیگنال باعث می شود تا کنتاکتور باز یا بسته شود یا وضعیت کنتاکتور را روشن یا خاموش می کند و  به سیستم های خارجی مانند PLC ، SCDA  ارسال می کند. مکانیسم فنر برای تأمین نیروی مکانیکی جهت ایجاد یا خاموش شدن تماس استفاده می شود. محفظه ها با مواد عایق مانند Bakelite ، Nylon ، و پلاستیک های حرارتی برای محافظت و عایق بندی تماس ها و همچنین محافظت در برابر تماس افراد و مخاطرات انسانی ساخته می شوند.

     

    منفجره های مغناطیسی  از سیم پیچ های انفجاری برای طولانی کردن و حرکت قوس الکتریکی تولید شده به دلیل ولتاژ بالا استفاده می کنند. این انفجارهای مغناطیسی به ویژه در مدارهای برق DC بسیار مفید هستند، زیرا قوس های متناوب AC دارای دوره های کم جریان هستند که در طی آن می توان قوس را با سهولت نسبی خاموش کرد. اما قوس های DC دارای جریان مداوم و بالا هستند.

     

    گاهی اوقات از مدار اکونومایزر نیز برای کاهش توان مورد نیاز برای بسته نگه داشتن آن استفاده می شود، زیرا تماس کمکی پس از بسته شدن کنتاکتور جریان سیم پیچ را کاهش می دهد. برای بستن یک کنتاکتور در مقطعی مناسب،  نیاز به مقداری برق است. مدار اکونیمایزر در مصرف برق صرفه جویی می کند، به همین دلیل به سیم پیچ انرژی اجازه می دهد تا خنک تر بماند. مدارهای اکونومایزر همیشه روی سیم پیچ های کنتاکتور جریان مستقیم (DC) اعمال می شوند و همچنین روی سیم پیچ های کنتاکتور بزرگ جریان متناوب استفاده می شوند.

    هنگامی که جریان از مغناطیس الکتروموتور یا در یک سیم پیچ عبور می کند، یک میدان مغناطیسی تولید می شود که هسته متحرک کنتاکتور را به خود جلب می کند. سیم پیچ الکترومغناطیسی در ابتدا جریان بیشتری اعمال می کند تا زمانی که هسته فلزی وارد سیم پیچ شود.نیرویی که توسط آهنربا الکتریکی ایجاد شده است، تماس های متحرک و ثابت را به یکدیگر متصل می کند. هنگامی که سیم پیچ کنتاکتور از برق خارج می شود یا منبع تغذیه خاموش است، نیروی جاذبه یا یک فنر، هسته مغناطیس الکتروموتور را به موقعیت اولیه خود برمی گرداند و به دلیل آن تماس باز می شود.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت آژند برق مراجعه نمایید.

    انصراف از نظر